Parti Tindakan Demokratik (DAP) tidak bersetuju dengan kenyataan bahawa Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina (Dong Zong) satu pertubuhan yang rasis.

Setiausaha Agungya, Lim Guan Eng berkata dalam memenuhi peranannya untuk melindungi pendidikan Cina, Dong Zong telah menarik kritikan dan kecaman, tetapi tidak pernah mengancam hak dan keselamatan rakyat Malaysia yang lain.

"Sebaliknya Dong Zong menghormati kedudukan Bahasa Malaysia dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai bahasa kebangsaan, manakala bahasa-bahasa lain boleh diajar dan diajar dengan bebas," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Beliau turut memetik Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa "bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu" termasuk Artikel 152 bahagian (a) dan (b), yang juga menyatakan bahawa tidak ada larangan atau pencegahan dari pengajaran atau pembelajaran bahasa lain, termasuk penyediaan dana persekutuan dan negara.

Dalam pada itu, DAP turut percaya bahawa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mempunyai niat untuk mengharamkan Dong Zong.

BACA: 'Dong Zong rasis, semua dia bantah' - Tun Mahathir

BACA: Pergaulan anak Cina dengan kaum lain seperti 'anathema' untuk Dong Zong - Tun Mahathir

Katanya sejak dilantik sebagai Perdana Menteri sekali lagi tahun lalu, Dr Mahathir telah menerima pendekatan terbuka terhadap kebebasan bersuara, tertakluk kepada tiada yang terancam dengan hukuman, gangguan awam, kecederaan atau kecederaan akibat pembohongan.

Malah, katanya Dr Mahathir juga memberi arahan bahawa tidak ada yang perlu ditahan atau didakwa kerana mengkritik beliau sebagai Perdana Menteri, tidak seperti amalan Perdana Menteri yang sebelumnya.

"Walaupun kita mempunyai hak untuk membantah atau menentang apa yang dikatakan oleh Dong Zong, ini adalah sebahagian daripada hak kebebasan bersuara demokratik yang bermaksud.

"Saya mungkin tidak bersetuju dengan apa yang anda katakan, tetapi saya akan melindungi hak anda untuk mengatakannya", ujarnya.

Katanya, hak demokratik kebebasan bersuara bagaimanapun tidak boleh mengancam hukuman atau menimbulkan kecederaan pada mereka yang mempunyai pandangan yang berbeza.

Atas sebab itu, jelas Guan Eng, DAP sangat tidak setuju dengan apa-apa cadangan untuk mengharamkan Dong Zong.