Semua cawangan UMNO disaran menubuhkan Biro Teknologi Maklumat (IT) yang antara tujuannya bagi menghadapi fitnah dan pembohongan pembangkang.

Pengerusi Biro IT UMNO Datuk Ahmad Maslan berkata setakat ini, biro berkenaan ditubuhkan di peringkat UMNO pusat, negeri dan bahagian.

"Biro itu amat penting di saat Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) semakin dekat terutamanya bagi menangkis dakyah pembangkang selain menyampaikan maklumat yang sahih daripada UMNO dan Barisan Nasional (BN)," katanya kepada pemberita selepas bertemu jawatankuasa Biro IT UMNO Bahagian Pengkalan Chepa di sini, pada Ahad.

Ahmad berkata semakin hampir pilihan raya, pembangkang akan menabur pelbagai fitnah dan pembohongan bagi mengelirukan rakyat agar membenci kerajaan dan parti.

Beliau berkata perbuatan tersebut perlu ditangkis dengan segera sebelum rakyat mula mempercayai sesuatu yang tidak benar itu.

Katanya penyebaran maklumat palsu itu perlu dilaporkan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia supaya pihak terbabit boleh dikenakan tindakan undang-undang.

-- BERNAMA