IMPIAN Tan Sri M Kayveas untuk 'duduk' di kerusi Cameron Highlands sudah sedia diketahui semua sejak dahulu lagi.

Keinginan untuk berkhidmat di lokasi kehijauan ladang teh itu juga sudah disimpan selama 19 tahun.

Dalam tempoh tersebut, Kayveas sendiri mendakwa beberapa kali memendam perasaan kerana hasratnya itu akhirnya 'dikecewakan' walaupun dia sendiri merupakan anak kelahiran Pahang.

Katanya sebelum ini, janji untuknya menjadi wakil rakyat di Cameron Highlands pernah diberi pada tahun 2000 oleh Presiden UMNO ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Masyarakat di sana juga sudah sedia maklum, Kayveas sendiri sudah menjadi sebahagian daripada keluarga mereka sejak dahulu dengan pergaulan rapat tanpa mengira masa dan ketika.

Baktinya di sana juga bukan baharu sehari dua, namun kekecewaannya tidak boleh diselindung lagi selepas setiap kali nama calon lain diumum pada setiap kali tiba Pilihan Raya Umum (PRU).

Presiden MyPPP itu juga selalu tunduk dalam perebutan kerusi kawasan itu antara partinya dengan MIC.

Mahu bebas

Pada PRU14 lalu, Kayveas tegas mahu bertanding kerusi itu malah sudah membayangkan mahu menjadi calon bebas seandainya tidak terpilih menjadi calon BN

Malah, MyPPP pada masa itu juga sudah menyatakan kesediaannya untuk menukar dua kerusi tradisinya dengan parti komponen BN yang lain pada PRU14 atas semangat kerjasama dan perpaduan.

Dua kerusi tersebut ialah Parlimen Kepong di Selangor dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pasir Bedamar di Teluk Intan, Perak yang akan diserahkan masing-masing kepada Gerakan dan MCA.

Dari satu sudut, ia membayangkan semangat 'kowtim' Kayveas yang jauh di dalam hatinya disimpulkan beberapa perbincangan kedai kopi perlu dibalas jasa dengan pemberian kerusi Cameron Highlands kepadanya.

Kerusi Parlimen Cameron Highlands pada masa itu dipegang bekas Presiden MIC Datuk Seri G. Palanivel yang memenanginya pada PRU13.

Pada PRU13, Kayveas bertanding atas tiket BN di kerusi DUN Pasir Bedamar namun kalah kepada Terence Naidu V. Raja daripada DAP.

Namun pada PRU14, nama Kayveas tetap tidak 'naik' di Cameron Highlands.

Kerusi idamannya menjadi milik Datuk C. Sivarraajh yang menang dalam saingan lima penjuru dengan majoriti 597 undi selepas memperoleh 10,307 undi.

Sivarraajh yang kini Naib Presiden MIC menewaskan empat calon lain iaitu M Manogran (DAP) yang meraih 9,710 undi, Wan Mahadir Wan Mahmud (PAS - 3,587 undi), Mohd Tahir Kassim (Berjasa - 81 undi) dan B Suresh Kumar (PSM - 680 undi).

Kemuncaknya pada 19 Mei tahun lepas apabila, MyPPP mengumumkan secara rasmi mengakhiri hubungan dengan BN dan mahu bergerak sendiri sebagai parti yang menyokong kerajaan sedia ada.

Tegas Kayveas, keputusan berkenaan dilakukan selepas menerima surat rasmi Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) yang mengesahkannya masih bergelar Presiden MyPPP yang sah.

Peristiwa 30 November

Seperti ada cahaya di hujung terowong, keputusan Mahkamah Pilihan Raya pada 30 November tahun lalu yang mengisytiharkan kemenangan BN bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands pada PRU14 terbatal dan tidak sah membuka peluang Kayveas memiliki kembali kerusi idamannya.

Mahkamah yang memutuskan berlaku amalan rasuah untuk mempengaruhi pengundi di kawasan itu pada PRU14 turut menolak permohonan semakan kehakiman Sivaraajh mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak membenarkannya bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) parlimen berkenaan pada 26 Januari ini.

Kelibat Kayveas kembali dan mungkin ini peluang terakhirnya untuk merealisasikan harapan tidak kesampaian sejak 19 tahun lalu.

Namun beberapa detik sebelum penamaan calon PRK, keputusannya menarik diri menimbulkan pelbagai spekulasi.

Situasi bertambah menarik apabila Kayveas mengumumkan sokongan penuhnya kepada calon Pakatan Harapan (PH), M Manogaran daripada DAP, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pelbagai spekulasi timbul, khabar angin dengan cerita ditokok-tambah bermain di kumpulan WhatsApp terhadap keputusan penarikan diri Kayveas itu.

Tentu ada sesuatu yang menyebabkan Kayveas melepaskan kerusi yang diidam sejak sekian lama.

Pasti ada isu besar yang 'menyepit' situasi Kayveas untuk meneruskan impiannya selama ini.

Mana mungkin keputusan itu dibuat selepas hasrat bertanding dibuat beberapa hari sebelum penamaan calon.

Mustahil cahaya yang dilihat timbul di hujung terowong dimatikan dengan alasan mudah. Pasti ada 'puting beliung' yang melanda dan memaksa keputusan itu dibuat tokoh politik berusia 65 tahun itu.

Sedia maklum, Kayveas tentu mahu yang terbaik untuk MyPPP yang selama ini menjadi platformnya berpolitik.

Keputusan menarik diri ini mungkin paling perit untuk dilakukannya tetapi dalam nada positif, apa lagi pilihan yang ada demi menjaga kepentingan MyPPP yang disayanginya dalam melihat skop keseluruhan.

Kayveas seharusnya sudah ada jawapan terbaik untuk setiap langkahnya, setiap keputusannya juga tentu sudah ditimbang dengan pelbagai kemungkinan yang sudah dibaca orang lama politik itu.

Bila sampai masanya, kita semua pasti akan tahu juga, buat masa ini biarlah Kayveas menyimpannya sebagai rahsia.

Bila ia menjadi rahsia, ia hanya atau mungkin akan dibuka pada masanya atau ditelan sahaja bersama harapan yang tidak kesampaian.



* Wan Syamsul Amly merupakan wartawan penyiaran kanan di Astro AWANI dan lulusan Pusat Pengajian Perang Saraf Media dan Informasi (CMIWS) UiTM.

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.