Pembersihan UMNO daripada pemimpin yang menabur wang ringgit dalam perjuangan dan demi mengekalkan kuasa menjamin kemenangan parti itu menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

Bekas menteri besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhamad Taib berkata, ia sekali gus menjadi faktor kelahiran pembangkang yang meluat dengan sikap pemimpin sedemikian.

Jelasnya, keadaan kini jauh berbeza di mana pemimpin terdahulu berjuang demi kemajuan Melayu di bumi sendiri.

"Kalau orang berduit menjadi ketua, dia kadang-kadang tidak ada idea memimpin.

"Dia hendak menjadi ketua kerana hendak pegang jawatan itu atau menjadi ketua bahagian dan selepas itu pergi cari menteri-menteri hendak minta projek. Dia mahu jadi kaya

"Apabila dia jadi kaya, apa dia peduli lagi dengan orang di bawah ini," katanya semasa sidang media di bangunan UMNO Selangor di sini.

BACA: Selepas Mat Taib, lebih ramai pemimpin pembangkang akan sertai UMNO - Annuar Musa

BACA: UMNO serius kemudi kepentingan orang Melayu, negara - Hishammuddin

Sebelum ini Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Prof Dr Sivamurugan Pandian menegaskan, kehadiran semula Muhammad ke dalam UMNO semula merupakan strategi parti itu untuk merampas semula undi dari parti pembangkang.

Sivamurugan juga tidak menafikan bahawa kehilangan Muhammad atau 'Mat Taib' akan memberi impak kepada Pakatan Harapan kerana beliau pernah bersama dua parti besar di Selangor.

Kata Muhammad lagi, UMNO perlu memilih dan meletakkan calon yang mempunyai penerimaan baik dalam masyarakat.

Jelasnya, jika tidak, ahli akan menolak calon berkenaan secara senyap semasa membuang undi kelak.

Dalam pada itu tegasnya, pemimpin UMNO perlu mengutamakan topik mengenai hak serta keistimewaan Melayu semasa berucap pada Perhimpunan Agung UMNO dari 5 sehingga 9 Disember ini.

Perhimpunan Agung UMNO 2017 kali ini akan menumpukan kepada persediaan untuk menang pada PRU-14 daripada setiap perwakilan dalam usaha mendapat mandat kerajaan lebih besar berbanding isu pemilihan parti.

Muhammad menyertai semula UMNO pada 17 September lalu selepas lebih kurang empat tahun bersama parti pembangkang.

Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, penyertaan kembali Muhammad kepada parti adalah atas dasar perjuangan.

Muhammad juga mengakui keputusannya untuk menyertai semula UMNO dibuat setelah menyedari tidak dapat meneruskan perjuangan agenda Melayu di dalam parti pembangkang.