Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas, Mohd Syahbuddin Hashim, terkejut dengan tindakan Ahli Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang mengumumkan keluar dari UMNO.

Katanya, Mustapa atau Tok Pa merupakan antara mentornya yang membuka peluang melalui pertubuhan belia sebelum menyertai politik dan memenangi kerusi Galas pada pilihan raya umum baru-baru ini.

Presiden Persatuan Kelab Kelab Belia Malaysia (MAYC) Kebangsaan itu berpendapat, tindakan Tok Pa akan menjejaskan UMNO kerana beliau merupakan ahli Majlis Tertinggi (MT) serta mendapat undian tertinggi pada pemilihan baru baru ini.

"Tok Pa merupakan seorang yang berprinsip dan bijaksana dalam setiap gerak kerja. Namun, keputusan keluar UMNO adalah sesuatu yang mengejutkan saya," katanya kepada Astro AWANI.

"Tindakan ini pastinya menjejaskan parti UMNO kerana beliau adalah ahli MT yang tidak pernah kalah dan sentiasa berada pada ranking teratas pilihan perwakilan UMNO," tambahnya.

Pada masa sama, Mohd Syahbuddin mahukan Presiden dan seluruh kepimpinan UMNO Pusat memandang hal ini dengan serius.

BACA: Tok Pa sedar Umno sudah rosak

BACA: Tok Pa tahu apa yang dia buat

BACA: Selepas Tok Pa saya pula tinggalkan Umno?


Katanya, dalam konteks DUN Kelantan, UMNO kehilangan seorang yang sentiasa membela parti.

Beliau menyerahkan kepada pucuk pimpinan parti untuk memutuskan sebarang tindakan selanjutnya susulan tindakan Mustapa, namun beliau berpandangan pimpinan seharusnya melihat situasi ini sebagai suatu perkara luar biasa.

Ini katanya, bagi mengelak pemimpin lain mengambil langkah yang sama.