Persatuan Parent Action Group for Education (PAGE) mengulangi saranannya untuk memperkenalkan semula dasar pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Pengerusi PAGE, Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata ini tidak sepatutnya menjadi isu lagi kerana 'bahasa ibunda’ kebanyakan rakyat Malaysia kini adalah Bahasa Inggeris.

"Kebanyakan daripada kita bercakap bahasa itu dengan baik sekarang dan ia telah menjadi bahasa pertama atau bahasa ibunda bagi kebanyakan kita," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada hari ini.

Beliau berkata, ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah Tamil juga berminat untuk anak-anak mereka mempelajari dua mata pelajaran itu dalam Bahasa Inggeris kerana kebanyakan mereka selesa dengan bahasa yang mereka bercakap di rumah.

Pada awal tahun ini, Noor Azimah memberitahu sebuah portal berita online bahawa ini adalah masa yang tepat untuk dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) diperkenalkan semula di sekolah kebangsaan.

Selama enam tahun yang lalu, PAGE telah mendesak Putrajaya untuk membawa balik dasar PPSMI ke sekolah kebangsaan. PPSMI telah diperkenalkan pada tahun 2003 dan telah dimansuhkan pada tahun 2009.

Perdebatan mengenai perkara ini berlanjutan sehingga hari ini terutamanya di kalangan ahli-ahli akademik, ibu bapa dan juga pelajar.

Sementara itu, The Wall Street Journal melaporkan bahawa Bahasa Inggeris bukan bahasa yang paling sesuai digunakan untuk mengajar Matematik kerana nombor boleh mengelirukan.

"China, Jepun, Korea dan Turki menggunakan huruf dan angka yang lebih mudah dan konsep Matematik yang nyata lebih jelas daripada bahasa Inggeris menjadikannya lebih mudah untuk kanak-kanak belajar mengira," menurut akhbar itu.

"Masalahnya bermula pada angka "11". Bahasa Inggeris mempunyai perkataan yang unik untuk nombor, manakala Cina (dan juga Jepun dan Korea, di kalangan bahasa-bahasa lain) mempunyai perkataan yang boleh diterjemahkan sebagai "sepuluh-satu" - dikata dengan "sepuluh" pertama.

"Ini menjadikannya mudah untuk memahami nilai kedudukan setiap digit dalam nombor serta menjadikannya lebih jelas bahawa sistem nombor adalah berdasarkan unit 10," tambah laporan itu.

Akhbar itu mempunyai penyelidikan yang dilakukan oleh Universiti Northwestern sekolah pendidikan dan dasar sosial Profesor Emerita Karen Fuson dan matematik Cina pakar pendidikan di Texas A&M University, menurut Prof Yeping Li dalam laporan itu.