Pihak berkuasa yang terlibat dalam misi pencarian pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang masih gagal ditemui hingga kini telah bersetuju untuk menggunakan kapal peninjau China “Zhu Kezhen” untuk tinjauan ‘bathymetric’ di Selatan Lautan Hindi.

Agensi berita Xinhua melaporkan menurut kenyataan media daripada Pusat Penyelaras Agensi Bersama (JACC), perancangan ini telah dipersetujui bersama antara pihak berkuasa Malaysia, Australia dan China yang bertemu pada minggu lalu.

Tinjauan ‘bathymetric’ ini akan melibatkan penerokaan ekstensif pada dasar laut dan ianya akan dilakukan berdasarkan kawasan yang telah dikenalpasti oleh Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB).

“Zhu Kezhen ini dijangka akan memulakan pelayaran ke kawasan tinjauan pada Rabu seandainya cuaca baik dan mengizinkan,” kata JACC.

Tinjauan ‘bathymetric’ ini merupakan perkara utama yang diberi tumpuan dalam pencarian pesawat malang itu yang bakal melalui fasa transisi pencarian dimana lebih menumpukan pencarian di dasar laut.

Selain itu, tumpuan turut diberikan dalam menganalisis kembali data untuk memberi ketepatan kawasan yang sah dalam pencarian selain mengenalpasti dan mengerahkan peralatan yang relevan untuk pencarian dasar laut.

Sementara itu, JACC berkata, kapal pertahanan Australia (ADV), Ocean Shield kini telah tiba di Geraldton, barat Australia semalam dalam persediaan untuk menerima alatan ganti untuk transponder yang digunakan pada Ocean Shield and Kenderaan Carian Dasar Laut, Bluefin-21.

“Pembaikan ini sangat penting dan diperlukan untuk membetulkan isu perisian yang kian membelenggu keupayaan transponder itu untuk berkomunikasi ketika selaman dilakukan dan masalah tersebut semakin menjadi-jadi ketika misi terakhir Bluefin-21 pada Selasa,” katanya.

Alatan ganti itu dijangka akan tiba dari Geraldton hari ini.

JACC berkata setelah alatan ganti itu dibaikpulih, uji cuba akan dilakukan di kawasan Geraldton sehingga sebelum dibawa oleh Ocean Shield ke kawasan pencarian.