Satu lagi keluarga membabitkan lima penghuni Rumah Pangsa Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) Jalan Tun Razak, Kampung Baru di sini dipindahkan sementara susulan kejadian tanah mendap selepas hujan lebat di kawasan itu.

Pegawai Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Kuala Lumpur, Kapten (PA) Aziana Hizazi berkata sehingga pukul 8.00 malam tadi, seramai 67 penduduk telah dipindahkan akibat kejadian itu.

"Ia melibatkan 25 lelaki dan 26 perempuan dewasa, serta lapan kanak-kanak lelaki dan enam kanak-kanak perempuan, di samping dua bayi," katanya ketika dihubungi malam tadi.

Terdahulu, 15 keluarga melibatkan 62 penduduk dipindah dan ditempatkan di Pusat Pemindahan Sementara Dewan Serbaguna Kg. Bharu Jalan Hamzah susulan kejadian tanah mendap yang dikesan lewat petang Khamis.

BACA: Banjir kilat sekitar KL, beberapa kenderaan ditenggelami air

APM telah melakukan tinjauan di kawasan 'hotspot' banjir sebelum mendapati berlaku keadaan tanah mendap di kawasan Flat PKNS berikutan hujan lebat sejak 6.45 petang Khamis.

Ia kemudiannya dimaklumkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang mengarahkan penduduk mengosongkan kediaman dan dipindahkan ke pusat pemindahan sementara itu.

BACA: Hujan lebat punca tanah runtuh belakang apartment di Rawang

Dalam kes berasingan, Aziana berkata berikutan hujan lebat sejak Khamis, berlaku hakisan tanah di Jalan Desa Utama, Taman Desa Klang di sini, petang Jumaat.

Beliau berkata pihaknya menerima laporan pada pukul 5.41 petang dan sepasukan penyelamat telah bergegas ke lokasi bagi memantau.

-- BERNAMA