Umumn tahu pencarian pesawat Malaysia Airline MH370 yang hilang membabitkan lebih 11 kerajaan serta syarikat teknologi Amerika Syarikat Ocean Infinity.

Namun, lain pula cerita bagi Blaine Alan Gibson, 61 tahun, dari Carolina, Amerika Syarikat ini.

Sehingga kini, dia mengakui telah menghabiskan ribuan dolar Amerika semata-mata untuk mencari petunjuk tentang kehilangan pesawat berkenaan.

Semua pengorbanan itu bermula selepas tahun pertama peringatan insiden kehilangan MH370, apabila dia tersentuh dengan ucapan salah seorang waris yang mengharapkan keluarganya di dalam pesawat itu masih hidup.

"Saya memang buat perkara ini secara sukarela sejak tahun pertama kehilangan MH370. Masa itu saya sangat terkesan dengan ucapan salah seorang waris keluarga mangsa mengenai ibunya.

"Saya agak terkejut apabila mengetahui tiada pencarian dibuat di sepanjang pantai dan daratan. Sebaliknya pencarian dasar laut dibuat hingga menelan kos yang sangat tinggi," jelas Gibson.

Sejak itu, hatinya tergerak untuk cuba mencari maklumat di beberapa lokasi yang berkaitan.

"Saya ke Mozambique dan bertanya kepada nelayan di situ, ke manakah serpihan kapal terbang akan dibawa arus jika berhampiran laut ini? Kemudian mereka (nelayan) telah membawa saya ke kawasan timbunan pasir di mana mereka meletakkan jaring untuk menangkap ikan di Lautan Hindi.

"Kemudian saya upah kapten dan pemilik bot tempatan untuk cari serpihan MH370. Ternyata, pencarian itu membuahkan hasil bila saya terjumpa serpihan pertama iaitu panel yang tertulis 'No Step' dan satu lagi serpihan dipercayai milik MH370," ujarnya.


Rungkai misteri

Terkejut dengan penemuan itu, beliau tidak menoleh lagi ke belakang, sebaliknya nekad untuk terus merungkai misteri kehilangan pesawat tersebut.

"Saya tidak pernah buat perkara macam ini. Saya suka berjalan dan terokai dunia. Saya juga suka menyelesaikan perkara misteri seperti arkeologi dan meteor. Ini pertama kali saya cuba membantu menyelesaikan insiden membabitkan penerbangan awam.

"Kemudian, saya pergi ke Madagascar selepas berunding dengan pakar oseanografi dan nelayan tempatan di kawasan itu. Saya berjaya temui beberapa serpihan kecil dipercayai milik MH370. Antara yang saya jumpa adalah serpihan kecil kabin, gear mendarat, serpihan pintu dan ekor pesawat," jelas Gibson.

Tambahnya, bukan dia seorang sahaja yang melakukan siasatan sendiri. Sebaliknya 15 orang awam turut menemui serpihan kecil kapal terbang dipercayai milik MH370.

Hingga ke timur Afrika

Gibson turut mengulas mengenai penamatan usaha pencarian oleh Kerajaan Malaysia pada Mei 2018 selepas pencarian seluas 112,000 kilometer per segi di Lautan Hindi oleh Ocean Infinity.

Dia bertekad untuk meneruskan pencariannya sendiri di timur Afrika jika tiada pihak berkuasa yang tampil bagi tujuan itu.

"Saya terkejut apabila tiada sesiapa yang mengambil berat akan hal ini. Contohnya di pantai timur Afrika, jika tiada sesiapa pergi dan buat pencarian, saya akan ke sana dan cari dan gunakan wang sendiri.

"Tidak susah. (Cuma) pergi ke pantai dan bertanya kepada orang tempatan. Berjalan di sepanjang pantai dan jika ada serpihan, anda akan jumpa," jelasnya kepada Astro AWANI.

Gibson berkongsi pengalamannya kepada media selepas menghadiri Majlis Peringatan 5 Tahun Kehilangan Pesawat MH370 di ibu negara pada Ahad.