Kementerian Kesihatan menegaskan semua rakyat Malaysia yang menyertai himpunan Ijtima Dunia 2020 Zon Asia di Sulawesi, Indonesia akan dikuarantin secara mandatori jika mereka pulang ke negera ini.

Menterinya, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, langkah itu bagi memastikan penularan wabak karonavirus (COVID-19) dapat dibendung daripada terus merebak.

Tegas beliau, kesemua mereka akan ditempatkan di pintu masuk negara untuk disaring sebelum dikuarantin di satu lokasi yang telah ditetapkan.

“Kita ada maklum hampir 83 rakyat Malaysia menghadiri perhimpunan itu dan kita telah mengambil keputusan kalau mereka balik ke negara ini, kita akan diletak mereka dipintu masuk untuk disaring dan seterusnya mereka akan dikuarantin selama 14 hari di pusat kuarantin yang ditetapkan.

BACA: COVID-19: 110 kes baharu dicatat, jumlah terkini 900

“Ini adalah mandatori kerana mereka dari luar negara dan negara yang dikatanya mempunyai insiden COVID-19,” katanya dalam sidang media di sini pada Khamis.

Sebelum ini, media melaporkan, acara himpunan, Ijtima Dunia 2020 Zon Asia membabitkan ribuan masyarakat Islam di wilayah Sulawesi Selatan dibatalkan berikutan kebimbangan penularan wabak COVID-19.