LAWAS:Projek Jaringan Jalan Raya Sabah-Sarawak (SSLR) yang akan diintegrasikan dengan Projek Jalan Pesisir Sarawak bakal memberi manfaat besar kepada pembangunan bandar Limbang dan Lawas.

Menurut Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, selain Limbang dan Lawas, jalan pesisir itu turut merentasi daerah Miri sekali gus meningkatkan akses terhadap keperluan penduduk di kawasan terbabit.

“Jalan pesisir tersebut akan dilaksanakan bermula dari Miri, seterusnya ke Limbang hingga ke Lawas.

“Mungkin seterusnya kita laksanakan sehingga ke Ba’kelalan di Bario,” ujarnya ketika menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Punang Lama, Lawas pada Isnin.

Tambahnya lagi, pembangunan landskap kedua-dua daerah berkenaan turut diberi nafas baharu dengan pelaksanaan pelbagai projek di bawah Agensi Pembangunan Wilayah Utara (NRDA) yang secara tidak langsung akan melonjakkan ekonomi termasuk pelancongan.

“Jalan pesisir ini akan mengambil masa empat tahun untuk disiapkan. Jalan di kawasan Limbang sudah siap. Seterusnya kita akan sambung sehingga ke Gunung Buda sehingga ke Mulu. Dengan itu, pelancong mudah untuk datang ke kawasan berkenaan,” katanya.


Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata, kerajaan negeri komited untuk meneruskan projek berkenaan walaupun terkesan akibat pertukaran kerajaan sebelum ini.

Beliau turut mendedahkan, kerajaan negeri akan terus mengkaji untuk menambah baik proses pelaksanaannya.

“Kita sedang ikhtiarkan cara terbaik pelaksanaannya berdasarkan perubahan terbaharu.

“Ini bertujuan untuk memendekkan belanja (mengurangkan kos), dalam masa sama meliputi setiap kawasan termasuk kawasan rumah panjang,” jelasnya.