Polis Sabah mengesahkan terdapat cubaan warganegara jiran yang akan memasuki negara ini secara besar-besaran bagi menjalankan pengundian dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) hujung bulan ini.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hazani Ghazali berkata, kumpulan tersebut disyaki mempunyai dokumen yang sah untuk memasuki negara ini melalui ‘lorong-lorong tikus’.

Tegasnya, polis dan pihak berkuasa lain termasuk Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sedang mempergiatkan usaha menghalang kemasukan kumpulan tersebut.

“Kita akan halau mereka daripada masuk ke negeri Sabah, kita sudah letak aset-aset di laut dan darat bagi memperkasakan dan meningkatkan rondaan yang sewajarnya kepada pihak-pihak yang cuba masuk ke negeri Sabah.

“Ada kemungkinan besar mereka balik untuk mengundi dan mempunyai dokumen yang sah. Kemungkinan mereka balik ke negeri (asal) mereka dan tiba-tiba pintu sempadan tutup. Ini ruang untuk mereka masuk kembali dan kita bimbang penularan COVID-19,” katanya dalam sidang media perkembangan berhubung Ops Benteng dan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Sabah, di sini pada Ahad.


Ditanya mengenai warganegara kumpulan berkenaan, Hazani bagaimanapun enggan mendedahkan perkara tersebut termasuk bilangan mereka.

Mengulas lanjut, beliau berkata, setakat ini sebanyak 96 pos polis dan ATM telah digerakkan di sempadan darat dan laut di Pantai Timur Sabah-Kalimantan.

PRN Sabah ditetapkan pada 26 September ini, dengan dianggarkan 1.12 juta pengundi berdaftar layak menunaikan tanggungjawab mereka.