Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran Kementerian Dalam Negeri (KDN) digesa meningkatkan usaha bagi mengawal penyebaran hadis mauduk (palsu) dalam kalangan masyarakat di negara ini.

Langkah ini perlu bagi mengurangkan perpecahan umat Islam disebabkan perbezaan pendapat dalam mentafsirkan sumber hukum, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Hadis mauduk mempunyai tafsiran yang pelbagai. Dan amalan daripada hadis mauduk ini, telah menyebabkan perbezaan fikiran antara masyarakat.

"Bagi mengelak suasana itu, Jakim dan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran akan mengambil peranan proaktif untuk memperbetulkan situasi ini," kata Zahid ketika melancarkan 'Garis Panduan Penulisan dan Penerbitan Teks Hadith & Wacana Kawal Selia Hadith Siri II' di sini, hari ini.

Menurut beliau yang juga Menteri Dalam Negeri, pemantauan harus dilakukan terutamanya terhadap penceramah yang menggunakan hadis palsu untuk memesongkan umat.

"Penceramah fizikal boleh ditegur dan ditarik balik tauliahnya.

"Bagaimana pula kalau penceramah yang menyebarkan ajaran di YouTube? Dan disalah tafsirkan, dan dicampurkan lagi dengan jenaka?" soalnya.

Mengenai garis panduan yang dilancarkan hari ini, Ahmad Zahid menegaskan, Jakim dan Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran KDN perlu merealisasikannya melalui tanda pagar #hadithsahih.

Ia bertujuan supaya penulis dan penceramah agama tidak terjerumus dengan hadis palsu dan tidak membawa sumber hukum yang ditafsir sendiri.