Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah membayar sebuah syarikat bagi menjalankan kerja-kerja menilai sentimen komuniti Cina terhadap kerajaan ketika itu, serta isu-isu yang menjadi perhatian mereka, Mahkamah Tinggi diberitahu hari ini.

Ketika memberi keterangan di hadapan hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali, Rita Sim Sai Hoon, yang juga pengasas dan pengarah Centre For Strategic Engagement Sdn Bhd (CENSE) berkata, kebiasaannya arahan berhubung tugas berkenaan banyak diberikan oleh (Allahyarham) Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis ketika itu.

“Apabila kami berbincang dengan beliau (Jamaluddin), kami beritahu beliau bahawa CENSE boleh memantau dan menganalisa segala perbincangan berhubung artikel yang dikeluarkan syarikat akhbar Cina serta laman-laman web berkaitan,” katanya ketika disoal balas peguam belas Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Sim menjelaskan bahawa CENSE telah menjalankan kerja-keja pemantauan dan analisis terhadap artikel yang dikeluarkan enam suratkhabar Cina terbesar iaitu Sin Chew Daily, Nanyang Siang pau, China Press, Oriental Daily, Guang Ming Daily, Kwong Wah Jit Poh, and also Oriental Daily.

Selain itu, syarikatnya turut membuat kajian mengenai polisi yang bersesuaian dengan masyarakat Cina, sebelum dihantar ke Pejabat Perdana Menteri untuk perhatian lanjut.

Sebelum ini pihak pendakwa raya telah membuktikan bahawa CENSE menerima wang sebanyak RM300,000 melalui cek dari akaun AmBank dipercayai milik Najib pada 2015.

Ketika disoal sama ada terdapat perubahan daripada kerajaan berhubung kehendak masyarakat Cina berdasarkan laporan CENSE ketika itu, Sim menjawab tidak pasti, tetapi mengakui terdapat pertambahan peruntukan untuk sekolah vernakular dan perusahaan kecil sederhana (SME) kaum Cina.

Seorang lagi saksi, Datuk Wong Nai Chee memberitahu Mahkamah Tinggi, bahawa beliau telah mendapat sekeping cek bernilai RM238,914 dari Najib untuk dibayar kepada Tan Sri Lim Soon Peng.

Ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Saifuddin Hashim Musaimi mengenai tujuan pembayaran itu, Wong, yang juga bekas Setiausaha Politik Najib berkata, ia adalah untuk diberikan kepada dua syarikat yang mengendalikan akaun Facebook “Ah Jib Gor”, serta penerbitan artikel berbahasa Cina khusus untuk menerangkan polisi kerajaan Barisan Nasional.

Ditanya lebih lanjut mengenai karakter Lim, Wong berkata, Lim merupakan seorang ahli perniagaan yang berpengaruh di kalangan akar umbi, dan aktif dalam membantu golongan kuran gupaya, kuil, serta persatuan bukan kerajaan.

“Lim merupakan orang akar umbi, beliau mempunyai hubungan terus dengan golongan akar umbi,” kata Wong lagi.