Tiga persatuan media hari ini mengutuk tindakan pihak polis yang menahan lima anggota pengamal media atas laporan yang disiarkan dalam portal berita, The Malaysian Insider (TMI) bertajuk "Council of Rulers opposes amendments needed to enforce hudud ".

Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) berpendapat walaupun pihak polis mempunyai hak untuk menyiasat sesiapa sahaja susulan aduan yang diterima, Akta Hasutan 1948 pada pandangan NUJ telah disalah guna ke atas ketiga-tiga pengarang berita yang terbabit.

“Pengarang-pengarang itu sekadar menjalankan tugas mereka sebagai wartawan. Tindakan ini tidak selari dengan jaminan kerajaan yang membenarkan media Malaysia untuk beroperasi secara bebas dan tanpa pihak media perlu berasa bimbang akan ditahan.

"NUJ percaya semua wartawan mempunyai hak untuk berkongsi pandangan tentang sesuatu kes untuk kepentingan awam, demi menyampaikan pendapat awam dan wartawan yang melaporkan perlu bertindak bukan atas pandangan mereka sendiri," katanya dalam satu kenyataan.

Justeru NUJ menggesa agar editor TMI Lionel Morais, editor seksyen Bahasa Melayu, Amin Shah Iskandar, editor rencana dan editor analisis Zulkifli Sulong, Ketua Pegawai Eksekutif TMI Jahabar Sadiq dan Penerbit Edge Ho Kay Tat dibebaskan.

BACA: KETUA EKSEKUTIF TMI DAN PENERBIT EDGE DITANGKAP KERANA MENGHASUT

Institut Wartawan Malaysia (IoJ) berkata jika laporan itu tidak tepat, sepatutnya Majlis Raja-Raja boleh menggesa untuk kenyataan itu dibetulkan dan TMI perlu membuat permohonan maaf atau menarik balik artikel tersebut.

Penahanan dan reman untuk menyiasat wartawan di bawah Akta Hasutan dan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 adalah tidak selari dengan kandungan dan nada laporan itu, dan ia dilihat sebagai penggunaan undang-undang dengan sewenang-wenangnya.

"IoJ sedar laporan itu tidak melihatkan sama ada TMI mendapatkan pengesahan daripada Majlis Raja-Raja. Ketelitian dalam kewartawanan diperlukan supaya tiada ketidakseimbangan dalam melaporkan kepada orang awam.

"Tetapi IoJ memahami bahawa tindakan TMI itu menunjukkan mereka bersedia menghadapi sebarang kemungkinan."

Bagi Kelab Koresponden Luar Negara Malaysia (FCCM), mereka sedar peranan polis untuk melakukan siasatan sekiranya terdapat situasi yang menimbulkan keraguan undang-undang.

"Kami sama sekali tidak dapat menjamin kebenaran artikel itu dan mengalu-alukan semua pihak yang berkepentingan untuk memastikan wartawan mempraktikkan standard etika yang baik.

"Walau bagaimanapun, jika pihak berkuasa telah mengambil tindakan ke atas mereka kerana laporan yang 'tidak baik' dan bukan atas dakwaan hasutan, maka adalah mencukupi untuk memanggil semua saksi dan suspek untuk merekodkan kenyataan mereka. Tidak ada alasan yang mencukupi untuk menangkap dan menahan mereka begitu sahaja," kata FCCM dalam satu kenyataan.

BACA:PERMOHONAN REMAN TIGA PENGARANG TMI DITOLAK

Portal berkenaan dalam satu laporan pada Khamis lepas mendakwa Mesyuarat Majlis Raja-Raja pada 11 Mac menolak cadangan meminda akta dalam Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan pelaksanaan hukum hudud.

Namun pada hari yang sama, Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan segera mengeluarkan kenyataan menafikan bahawa pindaan Enakmen Jenayah Syariah II (1993) 2015 di Kelantan melibatkan Majlis Raja-Raja.

Beliau telah berkata soal berkaitan pindaan itu hanya tertakluk di bawah bidang kuasa Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V selaku Ketua Agama negeri.

Ekoran itu, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan siasatan ke atas laporan portal terbabit.