Malaysia bimbang dengan peningkatan bilangan titik panas yang dikesan di Sumatera, Indonesia.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata, laporan Pusat Meteorologi Khas ASEAN (ASMC) hari ini menunjukkan terdapat 308 titik panas dikesan di Sumatera.

"Saya memantau situasi ini setiap hari dan ia amat membimbangkan.

"Saya turut menyampaikan taklimat dalam mesyuarat mingguan Kabinet hari ini berhubung situasi cuaca terkini, dan berharap untuk bertemu rakan sejawatannya di Indonesia untuk membincangkan perkara itu," katanya dalam satu kenyataan, di sini, hari ini.

Menurutnya, isu lain yang akan diketengahkan dalam mesyuarat yang dicadangkan pada 17 dan 18 September di Jakarta itu adalah Memorandum Persefahaman Malaysia-Indonesia bagi menangani isu jerebu rentas sempadan

Dalam hubungan ini, beliau berharap dapat memuktamadkan MOU dipersetujui semasa Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Menteri-Menteri Sub-Serantau (MSC) Mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan ke-17, semasa lawatannya nanti.

Bagaimanapun, katanya, sehingga kini, beliau masih belum menerima jawapan daripada Menteri Alam Sekitar Indonesia berhubung permohonan untuk mengadakan mesyuarat dua hala itu.

Selain Indonesia dan Malaysia, Singapura, Thailand dan Brunei turut bersetuju untuk mempertingkatkan usaha bagi menangani masalah jerebu rentas sempadan dalam mesyuarat yang diadakan di Jakarta pada 28 Julai lalu.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (MET) Datuk Che Gayah Ismail berkata setakat ini, belum ada keperluan untuk melakukan operasi pembenihan awan di Lembah Klang bagi meredakan masalah jerebu.

Beliau berkata, ini disebabkan kualiti udara di lembah klang, khususnya, masih dalam lingkungan tahap sihat.

"Pada masa ini, belum ada keperluan untuk melakukan pembenihan awan, Bagaimanapun, sebaik sahaja kualiti udara mencecah paras tidak sihat, MET dan TUDM (Tentera Udara Diraja Malaysia) akan melakukan operasi itu," katanya, di sini, hari ini.

Katanya Malaysia perlu bertahan dengan keadaan cuaca berjerebu yang berlaku sekarang sehingga hujung September jika aktiviti pembakaran terbuka di Sumatera, Indonesia, berterusan.

Beliau berkata ini disebabkan negara ini mengalami monsun barat daya yang membawa angin dari arah barat daya ke Semenanjung.

"Jadi, jika terdapat aktiviti pembakaran terbuka di Sumatera, tiupan angin itu akan membawa asap ke sini. Keadaan ini akan berterusan sehingga hujung September, yang merupakan permulaan musim antara monsun," katanya.

Musim antara monsun akan membawa lebih banyak taburan hujan pada Oktober dan bulan seterusnya, serta boleh mengakibatkan banjir kilat di negari pantai barat, katanya.