Langkah menaik taraf aset strategik pasukan keselamatan di pantai timur Sabah kritikal bagi meningkatkan tahap keselamatan maritim di rantau ini, kata anggota Parlimen Sandakan Vivian Wong Shir Yee pada Rabu.

Merujuk kepada insiden penculikan 10 nelayan dekat perairan Lahad Datu awal pagi Selasa, beliau berpendapat cadangan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk menempatkan kem tentera di lokasi sesuai di pantai timur dan mengukuhkan Polis Diraja Malaysia melalui penstrukturan semula Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) wajar diambil perhatian agar insiden serupa tidak berulang.

"Aset Tentera Laut Diraja Malaysia di Sandakan dan agensi penguatkuasaan undang-undang maritim Sandakan haruslah diperkukuhkan lagi, termasuk kakitangan dan peralatan yang lengkap dan mencukupi," katanya dalam satu kenyataan.

Vivian berkata beliau juga akan membangkitkan isu keselamatan maritim di pantai timur Sabah pada sidang Parlimen bulan depan.

Katanya, tindakan segera perlu dalam memantapkan keselamatan di negeri ini demi kepentingan rakyat di Sabah, khususnya di pantai timur.

-- BERNAMA