Program Intervensi Murid Sekolah Tahfiz Swasta untuk membantu sekolah tahfiz memastikan pelajar-pelajar pusat pengajian itu mampu berdaya saing sama ada di dunia akademik atau pasaran kerja, akan diperluaskan.

Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik berkata, ianya merupakan satu pendekatan strategik bagi memberi peluang kepada pelajar tahfiz yang akan menduduki Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), mengikuti pelajaran dan pembelajaran secara formal dan bersistematik di sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).


Katanya, pada fasa pertama ketika ini, sebanyak empat sekolah arus perdana telah mengambil bahagian dan jumlah sekolah berkenaan akan ditambah dari semasa ke semasa.


Tambahnya Program Intervensi ini merupakan inisiatif pendidikan secara intensif dan bersistematik kepada murid tahfiz swasta berdaftar berumur 17 hingga 18 tahun sebagai persediaan sebelum menduduki peperiksaan SPM.


KPM menyediakan pendidikan secara formal kepada murid tahfiz swasta melalui pengajaran dan pembelajaran enam mata pelajaran teras yang disampaikan oleh guru kementerian di premis KPM sebagai ruang dan peluang kepada mereka berada dalam sistem arus perdana pendidikan.


"Kementerian Pendidikan menyediakan pendidikan arus perdana kepada pelajar tahfiz swasta agar mereka dapat menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan mereka boleh belajar dengan guru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sendiri di premis kita iaitu di sekolah.

"Pendekatan strategik ini akan membawa dimensi baru dalam arus pendidikan negara bagi memberi peluang pelajar tahfiz mengikuti P&P (Pelajaran dan Pembelajaran) secara formal, lebih bersistematik dan menduduki peperiksaan SPM,” katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Pelancaran Program Intervensi Murid Sekolah Tahfiz Swasta di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Desa Cempaka, di sini hari ini.


Program itu dilaksanakan secara rintis di SMK Bekok, Segamat, mulai 2017 membabitkan pengambilan 30 murid dan diikuti 24 orang lagi pada tahun lalu.


Beliau berkata, pelaksanaan program itu di SMK Desa Cempaka menggunakan model rakan strategi dengan pengambilan murid tahfiz swasta daripada Maahad Tahfiz Al-Quran An-Najihah, Kampung Jijan, Nilai.


Beliau berharap agar program intervensi ini mendapat kerjasama yang wajar dari semua pihak yang terlibat sama ada pihak KPM dan sekolah tahfiz swasta kerana program ini memberi impak yang sangat positif khususnya keyakinan dari aspek akses pendidikan yang berkualiti di sekolah KPM.


Bagi fasa pertama, program ini dilaksanakan di SMK Bekok, Segamat, Johor, SMK Benut, Pontian, Johor, SMK Desa Cempaka, dan Naahad Tahfiz Al-Quran An-Najihah, Nilai, Negeri Sembilan.