BAGI peminat dan penulis sastera, Ahad hari istimewa. Sejak merdeka, akhbar hari minggu ialah ruangan tempat penulis mengirim karya.

Sejarah akhbar sebagai muatan suara sastera bermula sejak era Utusan Melayu dicetak di Singapura pada 1939.

Akhbar Berita Harian yang bermula pada 1 Julai 1957, turut menjadi medium utama penyiaran karya sastera. Pada 10 Julai 1960, edaran pada hari Ahad muncul sebagai Berita Minggu sebelum dijenamakan sebagai Berita Harian Ahad pada 1 Julai 2012.

Utusan Melayu pula dikenali sebagai Utusan Malaysia pada 1967. Namun, ditutup pada 9 Oktober 2019 setelah genap 80 tahun kewujudannya.

Penutupan Kumpulan Utusan turut menghentikan semua rangkaian akhbarnya dan dianggap sudah terkubur sepenuhnya.

Mingguan Malaysia dengan tiga halaman sastera tiap minggu pernah mencecah edaran 700 ribu naskhah pada pertengahan dekad 90-an.

Akhbar Mingguan Malaysia turut memperkenalkan Hadiah Sastera Kumpulan Utusan pada 1985 hingga 2017.

Tanpa Mingguan Malaysia, kini tinggal hanya Berita Harian Ahad sebagai akhbar arus perdana berbahasa Melayu yang masih menyiarkan ruangan cerpen dan puisi.

Peranan akhbar sangat bersejarah. Sejak merdeka, ramai penulis muda memulakan langkah menempa nama sebagai cerpenis dan penyair melalui ruangan sastera dalam dua akhbar paling berpengaruh ini.

Kini hanya tinggal Berita Harian Ahad.

Kita ikuti apa kata empat pembaca dan penulis yang aktif berkarya untuk ruangan sastera hari minggu.

Apa kata Mohd Saberi Muda (Wikunila MS)

Sastera semakin terpinggir dan itu kesan negatif apabila promosinya berkurangan di akhbar. Sastera kini berubah jadi bahan yang eksklusif dan elitis. Skopnya kini hanya dimanfaatkan sebahagian manusia.

Kehilangan Mingguan Malaysia sangat terasa kerana seminggu sekali akhbar ini medium berkala untuk menikmati karya sastera.

Sebagai pecinta sastera, hati rasa puas dapat membaca karya rakan-rakan yang tersiar. Setiap Ahad apabila membeli akhbar, laman sastera paling awal diselak dan dibaca.

Mohd Saberi Muda antara penulis yang aktif menghasilkan puisi yang disiarkan di akhbar

Melihat kemuncupan ruangan bahan sastera di akhbar, penulis kini bergantung pada penerbitan buku sastera sebagai bahan menyebarkan karya.

Sekiranya mahu menyebarkan karya, kenalah berusaha menerbitkan buku sendiri.

Apa kata Syafiq Zulaikifli

Ruang sastera akhbar Ahad sebenarnya terhad. Sekitar satu atau dua halaman sahaja. Mungkin ramai pembaca awam pun tidak menyedari kewujudan ruangan sastera.

Kalau baca pun, sekadar baca tajuk dan beralih ke muka surat yang lain.

Jika ditanya mengenai perasaan, tentulah saya berfikir: apakah bahan bacaan yang akan membuka minda pembaca?

Kembara Kewartawanan Mencari Frekuensi Laut Merah merupakan catatan pengalaman Syafiq Zulakifli

Apakah bahan sebenar dalam akhbar pada hari Ahad?

Keterbatasan itu yang buat saya rasa, patutlah Sasterawan Negara pun tidak dikenali masyarakat.

Sastera ruangan paling minimal kalau dibandingkan dengan kandungan bahan lain di dalam akhbar.

Saya membaca Mingguan Malaysia sejak sekolah menengah. Bapa saya akan beli akhbar tersebut dan saya membaca dari laman ke laman.

Sekarang era digital. Saya melanggan akhbar Berita Harian secara atas talian.

Dulu, saya membaca ruangan rencana yang ditulis pengarang Mingguan Malaysia.

Saya juga membaca ruangan sastera. Apabila Mingguan Malaysia sudah tidak diterbitkan sejak Oktober tahun lalu, saya tumpu pada akhbar Berita Harian Ahad sahaja.

Tanpa Mingguan Malaysia, ruangan karya sastera makin terhad. Pada saya karya yang diterbitkan editor Mingguan Malaysia sama ada cerpen dan puisi sangat membuka ruang berfikir.

Sebagai penulis saya menemukan idea dan bentuk baharu melalui karya-karya bermutu yang tersiar di Mingguan Malaysia.

Saya berusaha mengekalkan minat membaca dengan mendapatkan buku-buku penulis lama dan baharu.

Atau saya menggeledah rak buku mencari buku-buku yang sudah dibeli tetapi belum dibaca.

Sekarang, tumpuan hanya pada Berita Harian Ahad yang masih menyediakan halaman cerpen dan puisi.

Apa kata Mohd. Hefezin Khadiri

Ruangan cerpen dan puisi hari Ahad, tidak kira apa pun penerbitannya, adalah institusi besar dalam hidup peminat atau pembaca sastera tempatan.

Apa lagi ketika sumber siaran bahan sastera sangat ekonomik dan terhad.

Akhbar Mingguan Malaysia dan Berita Harian Ahad sangat dipercayai dan bereputasi.

Nilai 'kemudahsampaian' membuatkan sastera sangat dekat dengan masyarakat melalui perantaraan akhbar.

Kuda-Kuda Lembah Patagonia merupakan kumpulan cerpen yang dihasilkan oleh Mohamad Hafezin Khadiri

Sama ada Cik Kiah atau Tuan Mat yang bukan peminat sastera pun berpeluang membaca karya sastera.

Manusia pasti menikmati kreativiti dalam apa juga bentuknya.

Bagi penulis pula, ruang sastera dalam akhbar menjadi tempat 'menjual' penilaian karya, yang kemudian disaring dan dinilai bagi pelbagai hadiah sastera hingga ke peringkat nasional.

Apabila Utusan Malaysia ditutup pada Oktober 2019, terasa hilang sebuah institusi sastera.

Kesan paling rugi bukan sahaja kepada masyarakat, tetapi terhadap sastera dan budaya itu sendiri.

Sebagai pengkarya sastera Melayu, saya bersyukur Dewan Sastera masih kekal ada dan berjaya mengikuti arus zaman apabila boleh diakses melalui talian maya.

Dari segi menu pilihan, pembaca karya sastera rumpun dan bahasa Melayu pada era digital ini amat beruntung.

Akses internet membolehkan kita meneroka bahan bacaan atas talian.

Kita dapat membaca karya-karya sastera Indonesia yang pesat berkembang.

Doa untuk Berita Harian

Itu pandangan tiga penulis dan pembaca akhbar yang membesar bersama ruangan sastera akhbar Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Pada era yang sukar bagi survival media cetak, kita doakan Berita Harian terus bertahan. Malah, kekal mendapat sokongan pembaca.

Apa kata Zaifulnizam Wagiran (AttOkz Dikulgai)

Berita Harian akan kekal kompetitif sekiranya penentuan kandungan bahan berita yang lebih kompresif dan kreatif mencakupi kepelbagaian gaya hidup masyarakat.

Malah, akhbar kini perlu memberikan idea alternatif dan pengalihan pilihan lebih menarik kepada pembaca millenial.

Supaya akhbar dilihat memberikan pandangan alternatif. Mengubah trend semasa yang menganggap media atas talian sebagai alternatif.

Zaifulnizam Wagiran (AttOkz Dikulgai) antara penulis yang aktif menghasilkan karya

Pandangan alternatif tidak wajar dikuasai secara mutlak oleh portal atas talian.

Selain itu, akses mendapatkan akhbar harus mudah. Pengedaran mesti dimantapkan untuk sampai ke capaian pembaca dengan cara pemasaran yang lebih efektif.

Kini hanya Berita Harian akhbar arus perdana utama. Komuniti sastera memerlukan medium arus perdana dalam pelestarian dan perkembangan sastera dengan terbitan karya khususnya cerpen, puisi dan rencana.

Berdasarkan reputasi BH Ahad, karya yang dipilih editor dan tersiar dianggap sebagai penanda aras dalam perkembangan sastera nasional.

Malah, BH Ahad sudah lama menjadi dokumentasi dan perkembangan hayat kepengarangan penulis terutama penyiaran karya yang standardnya diterima dalam penilaian anugerah sastera nasional dan negeri.

Penulis wajar menyokong dengan membeli atau melanggan Berita Harian sebagai akhbar tunggal yang mendokong perkembangan sastera kebangsaan.

Selaku individu, penulis boleh membantu dengan menguar-uarkan karya yang tersiar di media sosial bagi mengukuhkan keberadaan dan kewujudan Berita Harian.

Penganjur aktiviti sastera dan bahasa juga wajar menyediakan bajet promosi dengan menaja terutama BH Ahad dan mengedarkan dalam majlis sastera yang dianjurkan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Zainal Rashid Ahmad merupakan wartawan dan penulis sastera. Beliau telah banyak novel antaranya Hikayat Tanah Jauh (2015), kumpulan cerpen al-Kisah (2012), Yang Tercinta (2012), Empunya Hikayat (2014) dan lain-lain.

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.