Tindakan untuk melaksanakan Akuan Bersumpah (SD) dan sumpah laknat oleh kedua-dua belah pihak yang didakwa terlibat dalam kes pembunuhan wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu, adalah tidak mencukupi dalam menyelesaikan kes terbabit, sebaliknya pihak polis perlu membuka semula kertas siasatan membabitkannya.

Tegas Naib Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Mahfuz Omar perkara terbabit bukan sahaja mampu memberikan keadilan kepada semua pihak bahkan tidak menyalahgunakan tindakan "bersumpah" sebagai satu jalan mudah untuk menyelamatkan diri masing masing.

Tambahnya, pendiriannya terhadap kes membabitkan kematian wanita warga Mongolia itu juga tidak berubah dengan sewaktu menjadi Ketua Penerangan Pas pada 2015 walaupun kini berada di dalam parti yang berlainan.

"Kita tidak boleh selesaikan sesuatu kes itu melalui sumpah laknat, kalau macam itu sesiapapun boleh bersumpah. Tidak perlu wujud balai polis, tidak perlu wujud mahkamah, sesiapa yang dituduh ‘sumpah haram panah lintar’.

“Orang Kedah panggil, 'sumpah haram panah lintar' itu sumpah laknat. Tidak perlu ada polis dalam negara kita, sesiapapun datang pecah pasaraya, lepas itu penjenayah sumpah haram panah lintang (sumpah laknat) dia tidak pecah,, tidak perlu ada balai polislah.

“Sebab semua orang boleh bersumpah dia tidak buat, jadi sesiapa boleh curi sebab semua boleh sumpah, jadi saya harap polis buat siasatan semula," katanya ketika menyampaikan sumbangan kembali ke sekolah peringkat Parlimen Pokok Sena di di sini pada Sabtu.

BACA: Teks penuh sumpah laknat Najib Razak

BACA: Kes bunuh Altantuya: Teks penuh akuan bersumpah Azilah Hadri

BACA: Arah Azilah bunuh Altantuya, ini reaksi Najib Razak


Semalam, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengangkat sumpah laknat bagi menafikan dakwaan yang dibuat bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Azilah Hadri berhubung pembabitannya dalam kes pembunuhan Altantuya.

Beliau turut menegaskan tidak pernah berjumpa dan mengenali wanita warga Mongolia itu.

Terdahulu, dalam Akuan Bersumpah (SD) Azilah, telah mendakwa Ahli Parlimen Pekan itu telah mengarahkannya untuk "tangkap dan hapuskan" Altantuya yang menurutnya diberitahu sebagai seorang "perisik asing" serta "berbahaya kepada keselamatan negara".