Cadangan Muafakat Nasional untuk bekerjasama dengan Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad ditolak oleh majoriti rakyat.

Perkara itu diperoleh hasil tinjauan pendapat yang dibuat oleh Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki di laman sosial Facebook peribadinya.

Menurut Asyraf Wajdi, tinjauan yang dilakukan di Facebooknya pada Isnin lalu turut mendapati rakyat turut menolak sekiranya Muafakat Nasional dan Dr Mahathir mahu bekerjasama dengan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP.

Kata Asyraf Wajdi, daripada 102,000 netizen yang membuat undian, 56 peratus daripadanya menolak cadangan itu manakala 44 peratus lagi menyifatkan sebagai wajar.

“Terima kasih kepada lebih 102,000 orang yang telah mengundi dan hampir 10,000 yang memberikan komentar terhadap tinjauan pendapat ini.

“Dari semua komentar dan pandangan dapatlah dirumuskan beberapa dapatan yang antara lain tidak bersetuju Muafakat Nasional menjalin sebarang kerjasama dengan kedua mereka termasuk bersama parti DAP,” katanya.


Pada Isnin lalu, Asyraf Wajdi memuat naik posting tinjauan pendapat bertajuk, Wajarkah Muafakat Nasional bersama dengan Tun Dr Mahathir, menolak Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP?

Asyraf Wajdi berkata, hasil dapatan itu juga mendapati, rakyat tidak mahu Muafakat Nasional menjalinkan sebarang kerjasama dengan mana-mana pihak seandainya ia ada kaitan dengan DAP.


“Mereka mahukan Muafakat Nasional (penyatuan UMNO dan Pas) diperkasa dan diperkukuhkan bagi mewakili suara rakyat tanpa menjadi alat mana-mana pihak.

“Terima kasih kepada semua yang mengundi dan berkongsi pandangan,” katanya.