Revolusi dalam sektor pekerjaan untuk tempoh dua dekad akan datang sesuatu yang tidak dapat dielakkan seiring perubahan teknologi.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Upwork, platform pekerjaan secara bebas, Stephane Kasriel, meskipun dunia kini menyaksikan sektor pekerjaan dipenuhi penggunaan robot, namun peluang pekerjaan untuk manusia masih terus luas.

Tambah beliau meskipun penggunaan robot semakin meluas, namun berdasarkan fakta, jumlah pengangguran global menyusut kepada 5.2 peratus pada 2018, terendah dalam tempoh 38 tahun.

“Penyelarasan antara pekerjaan dan teknologi membuatkan saya percaya bahawa pekerjaan pakar akan lebih banyak diwujudkan, lebih fleksibel untuk tempoh 20 tahun akan datang," katanya dalam artikel yang diterbitkan oleh Forum Ekonomi Dunia (WEF).

Beliau berkata antara perubahan besar yang dilihat dalam sektor pekerjaan kini termasuk Kecerdasan Buatan (AI) dan robotik di mana ia akan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan berkepakaran.

“Tidak akan wujud kekurangan pekerjaan namun jika kita mengambil langkah yang salah (tidak melatih pekerja), kekurangan tenaga kerja pakar untuk memenuhi permintaan itu akan wujud." katanya.


Ini tiga penyelesaian yang dicadangkan beliau untuk dunia berdepan perubahan sektor pekerjaan:

1) Kaji semula sistem pendidikan

Perubahan pantas teknologi bermakna pekerja perlu mendapatkan kepakaran baharu secepat mungkin. Sistem pendidikan semasa mengadaptasi perubahan terlalu perlahan dan beroperasi secara tidak efektif dalam era dunia baharu.

“Kita perlukan sistem pendidikan yang memberikan pendidikan sepanjang hayat, dan budaya yang mempromosi kea rah itu," kata Stephane.

Beliau berkata selain menjadikan pendidikan tinggi lebih murah dan berbaloi, program yang tertumpu kepada kepakaran vokasional amat penting.

Selain kerajaan, pihak swasta juga katanya perlu melabur dalam tenaga kerja mereka untuk melatih kepakaran baharu.


2) Ubah sistem perlindungan pekerja dari jaringan keselamatan kepada ‘trampolin’

Sistem cukai, penjagaan kesihatan, insurans pengangguran dan pencen dicipta untuk era perindustrian dan ia tidak akan menguntungkan sesiapa di masa depan jika tiada reformasi besar dilakukan.

“Sejak berdekad, sistem ini diselaras dengan majoriti pekerja yang dilantik. Namun apabila era berubah, malah perubahan adalah pantas, semua pihak perlu melihat kepada penyatuan sistem perlindungan dan manfaat untuk memastikan pekerja mendapat faedah bersesuaian,” katanya.

Beliau berkata bagi memastikan sistem perlindungan berjaya di masa depan, ia perlu menggunakan teknologi untuk memberikan faedah lebih berkesan.


3) Berikan pekerja lebih kebebasan dan fleksibiliti

Tindakan secara bersama antara kerajaan dan perniagaan akan menjadikan kehidupan manusia lebih mudah dan inklusif.

Kerjasama ini boleh bermula dengan mewujdukan pekerjaan jarak jauh, jadual fleksibel dan menggunakan platform teknologi.

Stephane berkata bekerja di pejabat adalah kurang praktikal bagi pasangan baru berkahwin, ibu atau bapa tunggal dan individu kurang upaya dalam masyarakat.

Namun jika diwujudkan pilihan bekerja dari rumah dan memilik jadual kerja sendiri, lebih ramai dari kalangan masyarakat akan mendapar pendapatan.

“Kini, lebih kurang 20 ke 30 peratus populasi bekerja di Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah melakukan kerja persendirian, angka ini lebih tinggi di kebanyakkan negara membangun," menurut WEF.