Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mengingatkan semua pihak agar tidak mengeksploitasi isu penahanan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) berkaitan LTTE, sebagai isu perkauman.

Ujarnya, tindakan yang diambil oleh pihak polis adalah berdasarkan penglibatan suspek dengan gerakan menghidupkan semula kumpulan pemberontak Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

"Kita akan terus jalankan siasatan dan tangkap. Kita polis tidak kira siapa, mana-mana individu yang terlibat dari aktiviti keganasan, parti mana, pasti kita akan tangkap.

"Ada pihak yang eksploitasi isu ini, saya katakan tidak ada yang kita tangkap dari satu kaum. Kenapa nak kaitkan dengan isu perkauman. "

"Contoh kalau mereka kata isu di Palestin sebagai alasan, kalau orang Palestin kat sini mengembang kumpulan dan mengancam keselamatan kita akan tangkap. Jangan buat isu di luar kerana isu LTTE, nak kaitkan dengan perkauman." katanya dalam sidang media khas di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman pada Khamis.

BACA: Exco Melaka disyaki terlibat LTTE ditahan


Untuk rekod, sebanyak 512 suspek berkaitan Penganas Daesh, 284 Jemaah Islamiah serta 25 suspek berkaitan dengan LTTE telah ditahan.

Justeru, tidak timbul isu perkauman berdasarkan tangkapan yang dibuat pihak polis sebaliknya melibatkan i

Dalam sidang media yang sama, Ayob Khan turut menjelaskan bahawa tangkapan susulan akan dijalankan dalam masa terdekat melibatkan suspek berkait kumpulan pemberontak LTTE.