Orang ramai perlu lebih berani bersuara dan membuat laporan polis jika melihat kejadian buli, terutamanya yang melibatkan pelajar sekolah.
Pengasas Bersama GoodKids, Koggelavani Muniandy berkata ia menjadi tanggung jawab semua pihak untuk membantu mangsa buli, dan meningkatkan tahap kesedaran masalah budaya buli di kalangan masyarakat.
"Jika anda melihat sesiapa yang kena buli, jangan fikir 'Ini bukan anak saya', 'Ini bukan pelajar saya', 'Ini bukan jiran saya'.
"Anda sebagai seorang dewasa, sebagai ahli komuniti, jika melihat sesuatu yang salah, hentikannya.
"Kalau tidak berani untuk menghentikannya, buat laporan polis, dan memanggil orang lain yang berdekatan. Sekurang-kurangnya, bantu mangsa buli itu," kata Koggelavani.
Sebelum ini, Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) mencadangkan ibu bapa, penjaga dan guru dilatih menjadi polis simpanan atau sukarelawan bagi membantu pihak berkuasa mengesan masalah disiplin serta dadah melibatkan pelajar sekolah.
Namun, Koggevalani berpendapat langkah itu bukan sesuatu yang realistik, malah mustahil untuk dilaksanakan.
"Cadangan itu tidak begitu realisitik, kerana kita lihat ibu bapa sekarang terlalu sibuk untuk dilatih menjadi polis simpanan.
"Sebaliknya, ibu bapa boleh fokus kepada pembangunan kanak-kanak itu dan mengambil tahu tentang aktiviti dan perkembangan anak mereka.
"Cara ini lebih mudah untuk ibu bapa mengenalpasti sebarang jenayah siber ataupun buli yang dilalui anak mereka." kata Koggevalani.
Kementerian Pendidikan sebelum ini mengeluarkan 402 senarai sekolah 'hotspot' di seluruh negara yang telah dikenal pasti mempunyai masalah disiplin dan dadah.
Difahamkan, kementerian itu telah mengemukakan senarai berkenaan kepada Polis Diraja Malaysia untuk tindakan lanjut dan semua pegawai perhubungan sekolah diarahkan mengambil tindakan proaktif untuk menangani masalah itu.