SEKITAR lapan ke sembilan peratus calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) gagal dalam subjek Bahasa Melayu sejak beberapa tahun lalu, walau realitinya Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan mendominasi sistem persekolahan di negara ini.

Tahun lepas sahaja, 35,197 calon SPM gagal kertas BM dan 2015 pula 40,102 calon gagal kertas yang sama.

Adakah disebabkan kertas BM di peringkat SPM terlalu sukar atau masih wujud segelintir masyarakat di negara ini masih tidak tahu bertutur dalam Bahasa Melayu?

Exco Pemuda UMNO Shahril Hamdan percaya ia terpulang kepada individu berkenaan sama ada mahu mempelajarinya atau tidak.

“Ia seperti belajar bahasa lain, ia bukan kerana ia sukar, tetapi sama ada seseorang itu mahu mempelajarinya atau tidak,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI di sini hari ini.

Turut memberi maklum balas ialah Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari yang berpendapat jumlah pelajar gagal BM ini mencerminkan kegagalan sistem persekolahan untuk mengajar Bahasa Melayu kepada murid.

SPM
“Kegagalan ini amat mengejutkan dan perlu ada kajian utk memperincikan punca kegagalan ini. Adakah ia dari demografik tertentu, latar belakang sosio-ekonomi tertentu atau sebab-sebab lain.

Bagaimanapun aktivis Bahasa Melayu, bekas guru dan bekas pensyarah di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Lim Swee Tin memberikan tiga faktor atas jumlah kegagalan yang tinggi dalam SPM kertas Bahasa Melayu.

BACA: Kurikulum STEM perlu dinilai semula bagi tarik minat

BACA:
Anak Cina pun boleh dapat A dalam Bahasa Melayu kalau ada usaha!

BACA: Kementerian Pendidikan garis enam inisiatif martabat Bahasa Melayu

Beliau yang berpengalaman selama 40 tahun dalam bidang pendidikan itu berpendapat, sebab pertama ialah kerana sikap acuh tidak acuh segelintir pelajar.

“Memang benar terdapat segolongan pelajar yang mengambil mudah hal ini. Pelajar dalam kelompok ini seolah-olah tidak mempedulikan kepentingan penguasaan Bahasa Melayu, sama ada mereka lulus atau tidak menjadi perkara kecil yang tidak perlu difikirkan dengan serius.”

Sebab kedua yang menyebabkan jumlah tinggi kegagalan kertas Bahasa Melayu ialah kelemahan tertunggak.

“Ada pelajar yang lemah sejak awal, ada yang semenjak di sekolah rendah lagi, yang 'diwarisi' serta dibawa ke peringkat menengah, seterusnya sehingga mereka menduduki peperiksaan.”

Pewarisan seumpama ini lazimnya diatasi melalui dua kaedah.

Pertama, inisiatif pihak sekolah mengadakan kelas pemulihan, klinik dan sebagainya.

Kedua, peranan ibu bapa menghantar anak-anak ke kelas tuisyen dan lain-lain.”

Ketiga, disebabkan sistem peperiksaan itu sendiri.

“Ada bentuk soalan yang terlalu teknikal seperti 'merumuskan karangan' dengan skema pemarkahan yang tersangat rigid.”

Kataya, penguasaan bahasa seharusnya menekankan aspek sebutan, penggunaan laras dan keupayaan diaplikasi dalam pelbagai ruang komunikasi.

Beliau turut mencadangkan agar pembelajaran Bahasa Melayu dibentuk semula dengan pentaksiran sepanjang tahun pengajaran dan pembelajaran dijadikan sandaran.

Mungkin sukar untuk dapat A, tetapi susah sangat ke nak lulus?