HUTANG tetap perlu dibayar, begitupun ada kalangan netizen yang merungut jumlah pembayaran bagi peminjam yang bergaji tinggi akan membebankan.

Berdasarkan jadual pembayaran yang dikemukakan Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) Wan Saiful Wan Jan, pada Rabu berkata, peminjam yang berpendapatan RM8,000 sebulan harus membayar sekurang-kurangnya RM1,200 sebulan atau bersamaan 15 peratus daripada pendapatan.

Bagi Pengarah Strategi Pergerakan Pemuda UMNO Wan Agyl Wan Hassan keputusan ini tidak akan menyelesaikan masalah hutang tertunggak kerana ramai peminjam akan terbeban sekiranya mereka terpaksa memperuntukkan antara lapan hingga 15 peratus daripada gaji mereka.



Sementara itu Azrul Azuan Azman mencadangkan agar peratusan pembayaran balik ditetapkan pada kadar antara dua hingga tiga peratus sahaja, tanpa mengambil kira jumlah pendapatan seseorang peminjam.



Tidak kurang juga yang memuji langkah ini dan menyatakan ia adalah langkah yang adil kepada semua.




Wan Saiful yang memperkenalkan skim Potongan Gaji Berjadual (PGB) dalam satu sidang media pada Rabu turut mendedahkan pihaknya akan mengenakan pembayaran serendah RM40 sebulan dengan gaji minima RM2,000 sebulan.



“Mereka yang berpendapatan di bawah RM2,000 belum perlu membayar.

“Kira-kira 225,000 peminjam yang dikenal pasti berpendapatan kurang daripada RM2,000 akan menikmati pelepasan ini,” katanya pada sidang media di Menara PTPTN di sini hari ini.