Kementerian Kewangan (MOF) hari ini mengumumkan harga runcit petrol RON97 kekal RM2.66 seliter, manakala RON95 dan diesel masing-masing kekal pada paras RM2.08 dan RM2.18 seliter, bagi tempoh 30 Nov sehingga 6 Dis.

MOF dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, memaklumkan harga runcit petroleum ditetapkan secara mingguan menggunakan formula Automatic Pricing Mechanism (APM) iaitu harga runcit petrol RON95 dan diesel bagi tempoh yang sama sepatutnya masing-masing RM2.36 dan RM2.29 seliter.

Kenyataan itu memaklumkan, berdasarkan APM tiada perubahan bagi harga runcit petrol RON95, manakala terdapat kenaikan harga runcit diesel yang berada pada paras RM2.27 seliter pada minggu lepas.

"Namun, harga runcit bagi kedua-dua produk adalah dikekalkan pada paras RM2.08 seliter dan RM2.18 seliter selaras dengan keputusan kerajaan untuk menstabilkan harga runcit petroleum dan menjaga kesejahteraan ekonomi rakyat.

"Ini menjadikan anggaran subsidi yang perlu ditanggung kerajaan bagi tempoh tersebut adalah berjumlah RM115.70 juta," menurut kenyataan itu.

-- BERNAMA