Gerakan koperasi perlu mengorak langkah dengan lebih agresif untuk merebut dan menguasai
pasaran global melalui platform eCoop Trade Centre, ujar Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Ia selaras dengan cabaran ekonomi digital berikutan Revolusi Industri 4.0.

"Sudah tiba masanya kita membuat anjakan paradigma supaya kita tidak berada di takuk sedia ada dan berupaya bersaing dalam era Industri 4.0.

"Berdasarkan sumbangan besar koperasi terhadap Sosioekonomi negara dan kesejahteraan rakyat, saya berpendapat Kementerian Pembangunan Usahawan (MED) dan agensinya termasuk Suruhanjaya Koperasi Malaysia, perlu bertindak secara proaktif dalam merancang pembangunan koperasi di Negara ini," katanya semasa menyampaikan Amanat Perdana Menteri kepada Gerakan Koperasi sempena 100 tahun pada 2022 di sini pada Sabtu.

Kata Perdana Menteri, sumbangan koperasi bukanlah semata-mata mengikut Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) tetapi perlu juga dilihat dari aspek peningkatan kuasa beli rakyat yang membawa kepada kemakmuran bersama.

"Sebagai contoh di Jepun, Japanese Consumer Co-operative Union (JCCU) merupakan gabungan 320 koperasi pengguna dan dianggotai oleh 29 juta anggota. Mereka bukan sekadar menguasai segmen pasaran dengan membekalkan barangan keperluan harian tetapi mampu menawarkan persekitaran yang lestari kepada komuniti setempat," tambahnya.


Selain itu, koperasi disaran menguasai sistem rantaian nilai yang mantap dan ekosistem yang kondusif dengan melibatkan diri secara terus dalam aktiviti pembuatan, pembekalan, pengedaran dan perkhidmatan logistik.

"Gerakan Koperasi sebenarnya boleh memainkan peranan besar dalam membantu golongan B40 di bandar dan juga luar bandar bagi menangani peningkatan kos sara hidup.

"Bagi tujuan itu, saya mengalu-alukan pelaksanaan program Barang Asas 100 (BA 100), anjuran bersama Kementerian Pembangunan Usahawan, Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad dalam sektor pemborongan dan peruncitan seperti yang telah diluluskan oleh Jemaah Menteri pada 29 Ogos 2019 baru-baru ini," ujarnya lagi.

Tun Dr. Mahathir juga mengalu-alukan inisiatif baharu Suruhanjaya Koperasi Malaysia untuk menggabungkan koperasi utama dalam Sektor Pemborongan dan Peruncitan dengan menubuhkan koperasi peringkat menengah iaitu Gabungan Angkatan Koperasi Borong dan Runcit (Akrab).

"Akrab berperanan sebagai pelengkap dalam co-operative linkages yang akan membolehkan koperasi menguasai keseluruhan rantaian pengedaran yang efektif khususnya dalam usaha mengurangkan harga barangan melalui pembelian secara pukal dan kemudahan pengedaran yang efisien.

"Inisiatif ini perlu diperkukuh dan diperluaskan lagi melalui jaringan e-Coop Trade Centre yang dapat mengurangkan peranan dan penglibatan orang tengah, sekaligus berupaya menstabilkan harga barangan keperluan di pasaran," kata Perdana Menteri lagi.