Program tahunan 'Malaysia Fest 2019' akan membawakan keistimewaan Malaysia yang kaya dengan kepelbagaian budaya bangsa di negara ini untuk diperlihatkan melalui persembahan kebudayaan, makanan, kraftangan dan juga fesyen.

Malaysia Fest 2019 akan berlangsung di 'Central World' di Bangkok dari 20 hingga 23 Jun, bersempena dengan Summit Asean ke-34.

Festival itu dijadualkan akan dilancarkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 21 Jun.

Duta Besar Malaysia ke Thailand Datuk Jojie Samuel berkata, program empat hari itu akan disertai lebih 80 syarikat dan usahawan dari Malaysia, yang setiap satunya membawakan produk unik dan perkhidmatan masing-masing.

Katanya, antara produk yang akan dipamerkan termasuklah makanan sejuk beku Malaysia, kopi, makanan bijirin, biskut, konfeksi, produk kecantikan dan kraftangan.

"Salah satu daripada acara utama ialah di mana para tetamu akan dapat merasai makanan Malaysia, selain demonstrasi masakan sajian Malaysia termasuklah nasi lemak, char koey teow dan asam pedas. Ia akan disediakan dan dihidangkan panas-panas.

"Kami berharap rakyat Thai akan datang dan merasai sendiri masakan Malaysia," katanya pada sidang media di sini pada Selasa.

Turut hadir Pengerusi Dewan Perniagaan Malaysia-Thai (MTCC), Dr Hwee Khim Boo; Pengurus Pemasaran Central World Bangkok, Patson Sarindu; dan Ketua Pegawai Eksekutif Conceptual Events Worldwide Co Ltd, Soh Chee Beng.

Festival Malaysia 2019 di anjurkan MTCC dan Conceptual Events Worldwide Co Ltd. Program mendapat sokongan Kedutaan Besar Malaysia di Bangkok dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI), Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar (MATRADE), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) dan Tourism Malaysia.

Jojie berkata, produk pelancongan, pakej perjalanan, peluang pendidikan, kemudahan perubatan dan produk juga akan dipamerkan di program ini.

"Festival Malaysia ini akan menjadi satu platform yang baik untuk komuniti perniagaan Thai dan pemilik produk Malaysia untuk mewujudkan rangkaian dan meneroka peluang perniagaan dalam pengedaran produk melepasi sempadan," katanya.

Tambah beliau, pengunjung juga akan dapat melihat persembahan kebudayaan Malaysia

Pengunjung bertuah akan dapat peluang memenangi tiket penerbangan pergi-balik ke Malaysia, penginapan hotel percuma dan juga hadiah-hadiah lain dalam pelbagai program yang telah diaturkan.

Untuk informasi selanjutnya, kunjungi laman web www.malaysiafest.org.

-- BERNAMA