Ajukan soalan pada mana-mana pegawai eksekutif syarikat penerbangan di dunia ini apakah mimpi ngeri mereka, pastinya mereka senada menjawab: tragedi melibatkan pesawat dan penumpang serta kru.

Berdepan dengan bukan satu, tetapi dua tragedi dalam tempoh empat bulan bukan sesuatu yang mudah untuk dihadapi mana-mana ketua syarikat penerbangan, apatah lagi apabila terpaksa memberikan secebis jawapan yang hakikatnya masih menjadi misteri.

Dua tragedi tersebut ialah insiden yang melibatkan pesawat MH370 yang hilang pada bulan Mac dan pesawat MH17 yang ditembak jatuh pada bulan Julai pada tahun 2014.

Igauan ngeri inilah yang perlu didepani Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines (MAS), Ahmad Jauhari Yahya, 61.

Memulakan perkhidmatan di MAS sebagai Pengarah Urusan pada September 2011, kerjaya lebih tiga tahun bersama syarikat penerbangan nasional ini nyata cukup mencabar buat dirinya.

Namun, cabaran tersebut dihadapinya dengan tabah berkat sokongan serta komitmen yang ditunjukkan 20,000 kakitangan syarikat itu.

Biarpun tragedi berkenaan telah memberikan kesan mendalam kepada seluruh warga kerja MAS, kakitangan syarikat penerbangan ini katanya tetap memberikan perkhidmatan yang terbaik dan melaksanakan tugas di luar bidang tanggungjawab mereka.

Bagi Ahmad Jauhari, itulah yang memberikannya kekuatan untuk meneruskan kerjayanya bersama syarikat penerbangan nasional itu.

Menghampiri tempoh empat tahun menerajui MAS di mana kontraknya akan berakhir pada September ini, beliau berkongsi apa yang akan dilakukannya setelah keluar daripada syarikat penerbangan itu.

Berikut ialah wawancara eksklusif Astro AWANI bersama Ahmad Jauhari:


Astro AWANI: MH370 ... pencarian telah berlalu selama setahun tanpa sebarang penemuan dan bukti. Adakah carian ini akan diteruskan sehingga setahun lagi?

Ahmad Jauhari: Kami berharap kerajaan akan meneruskan carian ini sehingga kita menjumpai pesawat itu.


AA: Jangka masa itu... adakah ia setahun, dua tahun, tiga tahun? Adakah kita bersedia?

AJ: Seperti yang saya katakan, akan ada pakar-pakar dan kita akan mendapat petunjuk dan nasihat oleh semua pakar-pakar ini. Saya berharap bahawa kita akan meneruskan sehingga kita mendapat jawapan.


AA: Keazaman untuk meneruskan carian, adakah semangat ini sebati di seluruh syarikat?

AJ: Saya rasa bukan sahaja MAS, malah ahli-ahli keluarga, dan satu dunia memerlukan jawapan.


AA: Ketika berhubung dengan ahli keluarga dari China, apakah antara soalan yang sering ditanya yang membuatkan mereka terus tidak berpuas hati?

AJ: Mereka bertanya mengapa kita tidak dapat jumpa pesawat. Saya rasa itu adalah satu soalan yang kita juga ingin tahu. Kami tidak boleh memberikan mereka jawapan. Ia situasi yang amat sukar kerana kita tidak boleh memberikan mereka jawapan.

AA: Apabila anda mengambil tugas untuk menerajui MAS, pernahkah anda terfikir bahawa tragedi ini akan berlaku?

AJ: Saya fikir jika anda tanya mana-mana Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan apakah mimpi ngeri mereka - jawapannya adalah kehilangan pesawat dengan para penumpang. Dalam pengalaman saya, kita kehilangan bukan sahaja satu pesawat tetapi dua dalam tempoh empat bulan. Satu pada bulan Mac dan satu yang lagi pada bulan Julai.


AA: Bagaimana MAS sebagai sebuah organisasi terjejas susulan tragedi ini?

AJ: Jelas sekali apabila kemalangan berlaku ia menjejaskan sesebuah syarikat penerbangan. Ini menjejaskan MAS tetapi kita perlu pulih daripada ini. Kami mempunyai 20,000 warga kerja yang sangat berdedikasi, yang tetap sabar dalam cabaran ini. Mereka menjalankan tugas mereka dan sebahagian daripada mereka melaksanakan tugas di luar bidang mereka.


AA: Bagaimana tragedi ini membentuk dan mengubah anda dari aspek profesional dan peribadi? Mari kita mulakan dengan aspek profesional.

AJ: Dari tahap yang profesional, ia adalah satu peristiwa yang menyentuh warga kerja Malaysia Airlines. Kami telah melihat mereka melaksanakan kerja di luar tugasan mereka dengan baik. Saya telah melihat bakat dalam mengendalikan krisis, jumlah kasih sayang daripada kakitangan untuk membantu ahli-ahli keluarga.


AA: Bolehkah anda berikan contoh bagaimana kakitangan MAS memberikan lebih daripada tugasan mereka?

AJ: Caregiving. Kita perlu duduk dengan ahli keluarga. Ia tidak mudah. Kami dapat membantu mereka, mendengar rintihan dan masalah mereka. Secara keseluruhan, kami mempunyai hampir 300 kakitangan yang terlibat sebagai caregiver dan itu untuk MH370 sahaja.


AA: Secara peribadi, bagaimana tragedi ini telah menjejaskan kehidupan anda?

AJ: Kami kehilangan banyak nyawa. Secara tidak langsung, kita mula memahami bahawa kita semua adalah sangat rapuh. Perkara yang tidak dijangka boleh berlaku. Kita mesti bersedia untuk itu. Apabila cabarannya adalah ke hadapan, kita perlu menghadapinya.


AA: Ke mana hala tuju anda setelah pengambilalihan sepenuhnya oleh MAS NewCo?

AJ: Secara peribadi, saya hanya mahu berehat.


AA: Adakah anda akan masih terlibat dalam dunia korporat selepas itu?

AJ: Saya akan mempertimbangkan apa sahaja pilihan selepas saya rehat nanti.