Dua lelaki didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan berkaitan kumpulan pengganas Daish pada Oktober 2019 dan Januari 2020.

Tukang urut, Wan Amirul Azlan Jalaludin, 35 tahun, dihadapkan dengan dua pertuduhan manakala pemandu Grab, Mohamad Ayub Musa, 34 tahun, satu pertuduhan.

Bagi tuduhan pertama, Wan Amirul Azlan didakwa memberi sokongan kepada kumpulan tersebut secara berbaiah di sebuah rumah di 56 Blok F, Jalan RPA 2/3P, Perumahan Awam 3, Kampung Gajah, Perak, pada 24 Oktober 2019, kira-kira jam 9.03 pagi.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130J (1)(a) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sepanjang hayat, atau penjara tidak melebihi 30 tahun atau denda, dan hendaklah dirampas mana-mana harta yang digunakan atau diniat untuk digunakan bagi melakukan kesalahan itu.

Bagi pertuduhan kedua pula, dia didakwa memiliki item yang berunsur perbuatan pengganas atau berkaitan dengan kumpulan Daish di rumah yang sama, kira-kira jam 7.20 pagi, 6 Januari lalu.

Wan Amirul Azlan didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130JB (1)(a) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih tujuh tahun atau denda dan hendaklah dilucuthakkan mana-mana bahan tersebut.

Mohamad Ayub pula didakwa memiliki item yang berunsur perbuatan keganasan atau berkaitan dengan kumpulan Daish dalam satu telefon bimbit jenama Samsung Galaxy J2 di 52, Persiaran Taman Meru 14, Taman Meru 2C, Jelapang, di sini, kira-kira 9.38 pagi 8 Januari lalu.

Dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130JB (1)(a) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih tujuh tahun atau denda dan hendaklah dilucuthakkan mana-mana bahan tersebut.

Hakim Azman Abu Hassan menetapkan 20 Mac depan sebagai tarikh sebutan semula kes sementara menunggu laporan pakar.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Firdaus Abu Hanipah, manakala kedua-dua tertuduh tidak diwakili peguam.