AKUI terkejut apabila segala usahanya dalam menyebarkan senyuman kepada masyarakat dalam menangani pandemik COVID-19 mendapat perhatian daripada Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Mike Pompeo beberapa minggu lalu.

Selama terlibat dalam aktiviti kebajikan ini, niat pengasas Cheka Movement, Syafiq Mobin ini hanya mahu menyebarkan senyuman kepada orang yang dibantunya.

Anak kelahiran Ampang, Selangor ini langsung tidak mempercayai apabila mendapat notifikasi yang berbentuk respon dari Pompeo di laman Twitter.

Menurut Syafiq,33, yang bekerja di sebuah syarikat perbankan di Kuala Lumpur, Pompeo memberikan pujian kepadanya kerana bantuannya bersama rakan-rakan di Cheka Movement membantu masyarakat Malaysia semasa Perintah Kawalan Pergerakan dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat.

,
Baginya, pujian yang diperoleh oleh Pompeo itu dijadikan sebagai pemangkin semangat buatnya untuk terus menyebarkan senyuman kepada semua masyarakat.




Pada masa sama, hampir 10 tahun berada dalam bidang ini, Syafiq juga sempat berkongsi antara momen yang paling menyentuh hatinya semasa membawa anak yatim dari Rumah Anak-Anak Yatim & ASNAF Raudhatul AlFaeez keluar untuk menyambut ulang tahun kelahiran.


Sepanjang tempoh PKP juga anak-anak di rumah Raudhatul AlFaeez juga di ajar untuk mengamalkan Normal Baharu.

Meskipun masih ada anak-anak dirumah yang bertanya, namun mereka semua mengerti dan memahami apa yang terjadi di Malaysia.