Cubaan membawa keluar ikan hiasan bernilai RM51,400 ke Thailand berjaya digagalkan Jabatan Perkhidmatan Kuarantin Dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) di sini malam tadi.

Tindakan seorang pemandu kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux tersebut berjaya dikesan penguatkuasa Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) ketika cuba melintasi laluan kereta di Kompleks ICQS Bukit Kayu Hitam.

Mencurigai sesuatu, pemandu lelaki itu diarah turun dan sebaik membuat pemeriksaan, pihak berkuasa menemui bungkusan plastik yang berisi 59 ekor ikan kelisa dan tujuh ekor ikan koi.

Antara ikan yang dirampas. - Astro AWANI

Pengarah MAQIS Negeri Kedah Lily Roslind A/P Paul Pakianathan berkata, ikan-ikan tersebut ditemui di bahagian belakang kenderaan tersebut.

Kesemua ikan hiasan itu dirampas kerana tidak mempunyai permit eksport yang dikeluarkan daripada Jabatan MAQIS.

Katanya, perbuatan mengeksport ikan tanpa suatu permit yang dikeluarkan oleh Jabatan MAQIS merupakan satu kesalahan di bawah Seksyen 11(2), Akta Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia 2011 (Akta 728).

Kesemua ikan hiasan ditemui di bahagian belakang kenderaan. - Astro AWANI

Jika sabit kesalahan, pengeksport boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam tahun, atau kedua-duanya sekali di bawah Seksyen 11(3), akta sama.

Lily berkata, tindakan penguatkuasa undang-undang akan terus diperkasakan lagi disemua pintu masuk negara.