Empat puluh tujuh rakyat Malaysia yang terjejas akibat pandemik COVID-19 selamat pulang ke tanah air hari ini dari Arab Saudi, kata Timbalan Menteri Luar Datuk Kamarudin Jaffar.

Beliau berkata proses kepulangan mereka dimudah cara oleh Kedutaan Besar Malaysia di Riyadh dengan kos pembiayaan tiket ditanggung sendiri sepenuhnya oleh penumpang.

Kesemua rakyat Malaysia itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 12.26 tengah hari dari Arab Saudi menerusi penerbangan khas Saudia Airlines.

"Kesemua 47 orang rakyat Malaysia ini diwajibkan untuk menjalani proses saringan kesihatan setibanya mereka di KLIA dan seterusnya menjalani proses kuarantin 14 hari di kediaman masing-masing," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Kamarudin berkata Wisma Putra juga merakamkan penghargaan kepada Kerajaan Arab Saudi yang telah membantu dalam usaha membawa pulang rakyat Malaysia ke tanah air.

"Perwakilan-Perwakilan Malaysia di luar negara akan meneruskan pemantauan situasi semasa serta bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan dalam usaha memberi bantuan sewajarnya kepada rakyat Malaysia yang masih berada di luar negara," katanya.

-- BERNAMA