Malaysia-China pada Ahad mengukuhkan hubungan dengan lebih erat melalui penghasilan dan penerbitan dua buah karya buku untuk mengenali budaya serta sejarah peradaban negara tembok besar itu.

Kerjasama itu terjalin melalui Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan China Radio International (CRI) yang menerbitkan buku 'Kenali Xi'an' dan 'Koleksi Cerita Klasik China' yang dijangka dapat memberi lebih banyak maklumat serta penerangan berkaitan republik tersebut.

Pelancaran buku tersebut dan Pameran Kenali China itu disempurnakan Ketua Pengarah DBP Datuk Abang Sallehuddin Abang Shokeran yang antara lain menyifatkan kerjasama ini satu lagi peluang bagi rakyat mendekati dan memahami kesenian serta kebudayaan masyarakat China.

"Kita (Malaysia) dengan China telah ada kerjasama yang cukup lama, dalam konteks dengan CRI. DBP menghantar pegawai kita untuk membantu pegawai CRI dalam menguasai bahasa Malaysia dan sebaliknya.

"Tujuannya, kita berharap rakyat akan mengenali lebih erat (tentang) kesenian dan kebudayaan masyarakat China sebab kita ada hubungan yang sangat erat," katanya kepada Bernama selepas majlis pelancaran itu.

Turut hadir Ketua Pengarang Bernama Datuk Mokhtar Hussain, Kaunselor Kebudayaan Kedutaan Republik Rakyat China di Malaysia Zhang Zhen, Ketua Pegawai Operasi Bernama Radio Azlan Idris serta Penerbit dan Wakil CRI di Malaysia Selina Dong Xiaoping.

Sementara itu, Selina berkata penerbitan buku ini merupakan satu platform yang terbaik untuk rakyat Malaysia mendapatkan maklumat yang sahih dan tepat mengenai negara China.

"Kami hendak mencari satu pendekatan yang senang diterima orang ramai seperti menerbitkan buku, majalah, dan video yang menarik seperti pelancongan ataupun kebudayaan khusus kepada rakyat Malaysia.

"Kerana sekarang ini ramai orang menggunakan media sosial dan pelbagai informasi boleh didapati.

"Jadi kami mahu memainkan peranan untuk mengeratkan persefahaman antara China dan Malaysia dengan produk (buku) yang kami sediakan sendiri," tambahnya.

-- BERNAMA