Tekong bot karam dalam tragedi yang mengorbankan lapan nyawa di perairan Kemasin, Bachok minggu lalu, nekad berenang untuk mendapatkan bantuan selepas bot berkenaan terbalik dipukul ribut.

Hazahar Mat Sanishah, 48, yang terselamat berkata, dia berbuat demikian selepas berpesan kepada anak sulungnya yang juga awak–awak bot supaya menjaga keluarga mereka dengan baik.

"Saya cakap kepada anak, saya hendak berenang mencari bot Mat Jen (rakan nelayan yang berada di kawasan berhampiran) untuk meminta bantuan.

"Saya pesan, kalau Mat Jen datang, bermakna anggaplah saya selamat dan jika sebaliknya, bermakna saya sudah tiada dan jagalah keluarga elok-elok jika dia terselamat.

"Saya pun ambil satu objek yang boleh terapung dan terus berenang," katanya ketika ditemui di sini pada Isnin.

BACA: 4 maut, 4 lagi hilang selepas bot bawa pemancing terbalik di Bachok

BACA: Mayat keenam tragedi bot terbalik di Bachok ditemui

BACA: Mayat terakhir tragedi bot terbalik di Bachok ditemui

Bercerita lanjut, Hazahar yang berpengalaman lebih 30 tahun sebagai nelayan, berkata dia berenang sejauh kira-kira empat batu nautika selama sejam namun keadaan yang gelap dan laut bergelora menyebabkan nelayan lain tidak nampak kelibatnya di permukaan laut.

"Namun nasib saya cukup baik apabila jeritan saya didengari rakan nelayan tempatan yang berada di kawasan itu dan memberi bantuan. Saya sebenarnya sudah kepenatan dan hampir lemas kerana melawan arus dan keadaan laut yang bergelora," katanya.

Terdahulu, Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Othman Abdul Latiff, menziarahi Hazahar yang juga bapa kepada lima anak di rumahnya di Kampung Kuala Besar di sini.

Dalam kunjungan itu, Othman menyampaikan sumbangan kilat berupa wang tunai dan makanan keperluan asas.

Dalam kejadian jam 8.30 malam isnin lalu, bot yang dinaiki 20 individu termasuk pemancing dan awak-awak terbalik dipukul ribut.

Susulan kejadian itu, 12 individu terselamat manakala lapan yang lain terkorban.