Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) menyasarkan untuk membina sebanyak 20 unit rumah di seluruh negara di bawah program Mysejahtera jabatan itu tahun depan.

Ketua Pengarah JBPM Datuk Mohamad Hamdan Wahid berkata jumlah itu bagaimanapun bergantung kepada perolehan kewangan dan keupayaan anggota jabatan tersebut untuk melaksanakan tugas berkenaan.

"Jadi mereka (anggota Bomba) yang kita pilih ini adalah orang yang pakar-pakar, mereka memang fokus untuk membina rumah ini tetapi tidak mengurangkan (tumpuan) dan juga tidak mengkompromikan kesiapsiagaan kita dalam tugas-tugas operasi," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyerahan Rumah Mysejahtera di Kampung Quop Dayak, Padawan di sini pada Khamis, beliau berkata sepanjang tahun lalu, JBPM Sarawak berjaya membina enam unit rumah Mysejahtera berkeluasan 55.74 meter persegi.

Katanya program ini bertujuan membina rumah untuk diberikan kepada kategori sasaran jabatan itu yang terdiri daripada golongan di bawah paras kemiskinan, mangsa bencana alam atau kebakaran serta kumpulan B40.

Mohamad Hamdan berkata selain membina unit baharu di bawah program itu, JBPM memfokus kepada usaha pembaikan rumah mereka yang berada dalam kategori sasaran.

"(Dalam inisiatif) pembaikan rumah ini, kita akan bekerjasama dengan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan kerana merekalah yang akan mengeluarkan peruntukan perbelanjaan menerusi Jawatankuasa Penduduk," katanya

Beliau kata sehingga kini, sejumlah 200 rumah telah diperbaiki dan diselenggarakan dan 150 unit berjaya dibina di bawah program itu sejak ia bermula pada 2015.

-- BERNAMA