Blog chedet.cc yang menjadi platform buah fikiran bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad yang kini tidak boleh diakses sedang dalam proses pemulihan semula, kata jurucakap beliau, Sufi Yusof.

Ketika dihubungi Astro AWANI untuk bertanyakan status blog tersebut yang tidak dapat dikunjungi kira-kira sejak pukul 4.30 petang tadi, Sufi menyatakan bahawa pihaknya sedang melakukan ‘pembersihan yang diperlukan pada sistem komputer pelayan’.

“Kami mengesan aktiviti trafik yang luar biasa pada blog ini dan kini sedang melakukan apa yang patut untuk membetulkannya. Sejurus segalanya selesai, kami berharap blog ini akan kembali sedia dikunjungi seperti sediia kala,” ujarnya.

Sufi menyatakan bahawa pihaknya tidak merujuk kepada pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia(MCMC) mengenai perkara tersebut.

“Kami akan menguruskan hal ini sendiri terlebih dahulu,” ujarnya.

Sebelum ini, pihak MCMC dilaporkan telah mengeluarkan kenyataan pihaknya tidak mempunyai sebarang kaitan dengan status blog tersebut.

Blog tersebut tidak dapat diakses pengguna internet selepas Mahathir memuat naik artikel terkini. Artikel berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Sehingga jam 6.50 petang ini, kunjungan ke domain chedet.cc memulangkan isyarat 'database error' (ralat pangkalan data).

Sementara itu pada jam 7 malam tadi, laman blog tersebut dapat diakses sebentar sebelum ia kembali tergendala.