Bapa kepada Ahli Parlimen Kota Melaka, Khoo Poay Tiong yang sesat ketika keluar melakukan aktiviti joging di sebuah kebun kelapa sawit, petang semalam ditemui selamat pada pukul 8.35 pagi ini.

Ketua Cawangan Pengurusan Operasi dan Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Negeri Melaka, Penguasa Bomba Zukhairani Ramli berkata mangsa Khoo Nian Koon, 73, sesat selama kira-kira 14 jam selepas memasuki laluan joging sepanjang 5.29 kilometer di Ladang Sawit Panchor, Jalan Machap Umboo, Alor Gajah.

Katanya, mangsa dipercayai masuk ke kebun kelapa sawit itu kira-kira pukul 6.00 petang semalam.

"Pihak bomba menerima aduan pada pukul 1.03 pagi ini dan telah menghantar lapan anggota bomba dari Balai Bomba Alor Gajah untuk memulakan operasi mencari dan menyelamat (SAR) dimulakan pada pukul 2.30 pagi ini.

"Mangsa hanya mengalami kecederaan ringan di bahagian tangan dan kepala, beliau dipercayai terjatuh akibat tergelincir ketika mencari jalan keluar malam tadi.

"Menurut mangsa beliau ada mendengar bunyi siren pasukan SAR bomba namun disebabkan terlalu penat beliau mengambil keputusan untuk berehat seketika sebelum turun ke kawasan check point dan jumpa pos SAR Bomba awal pagi ini," katanya ketika dihubungi pemberita hari ini.


Zulkhairani berkata mangsa dibawa oleh Ambulan EMRS Bomba ke Balai Polis Machap sebelum dihantar ke Hospital Alor Gajah untuk mendapat rawatan lanjut.

-- BERNAMA