Ancaman siber di negara ini menunjukkan peningkatan mendadak setiap bulan dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini dengan jumlah keseluruhan sebanyak 8,140 kes.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah berkata daripada jumlah itu, sebanyak 717 kes ancaman siber direkodkan pada Januari, Februari (498), Mac (707), April (773), Mei (645), Jun (777), Julai (943), Ogos (1,258) dan September (1,822).

Beliau berkata penipuan siber merupakan salah laku tertinggi daripada sembilan ancaman siber yang direkodkan dalam tempoh tersebut iaitu 3,326 kes, diikuti spam (1,710), cubaan pencerobohan (1,244), pencerobohan (708), kod fitnah (645), gangguan siber (430), berkaitan gangguan (29), laporan yang mudah terdedah (25) dan penipuan perkhidmatan (23).

"Peningkatan kes ini serius dan perlu ditangani secara proaktif dengan kerjasama pelbagai pihak terutama CyberSecurity Malaysia yang bertindak sebagai agensi penguatkuasaan dan pemantauan kes ancaman siber selain penglibatan pakar teknologi maklumat dan komunikasi serta penyelidik di negara ini.

"Ia penting bagi melindungi bukan sahaja sistem teknologi maklumat negara malah pengguna daripada menjadi mangsa ancaman keselamatan siber," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kongres Dunia mengenai Teknologi Komunikasi Maklumat (WCIT) 2014 anjuran Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) di sini pada Isnin.

Turut hadir, Naib Presiden Penyelidikan CyberSecurity Malaysia Lt Kol (B) Sazali Sukardi dan Naib Canselor UTeM Prof Datuk Dr Shahrin Sahib.

Dalam perkembangan lain, Abu Bakar berkata Mosti sentiasa menggalakkan penyelidikan atau penghasilan produk berkaitan teknologi komunikasi maklumat (ICT) bagi mempertingkatkan kecekapan sistem ICT di negara ini.

"Mosti mempunyai peruntukan mencukupi untuk bidang ICT dan kami sentiasa mengalu-alukan sekiranya mereka berminat mendapatkan dana bagi menjalankan penyelidikan," katanya.

Beliau berkata sehingga kini, sebelas daripada 65 produk yang dikomersialkan sempena Tahun Pengkomersialan Mosti 2014 merupakan produk ICT berimpak tinggi dan berpotensi untuk pasaran di peringkat antarabangsa.

Terdahulu, Abu Bakar menyaksikan pertukaran dokumen kerjasama dalam bidang ICT antara UTeM yang diwakili Shahrin dan Sazali bagi pihak CyberSecurity Malaysia.