Tentunya dikalangan bekas pemain bolasepak Malaysia dan Kedah tidak mungkin akan melupakan keakraban dan komitmen Almarhum Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dengan dunia bola sepak.

Bekas kapten hijau kuning Muhamad Radhi Mat Din adalah antara yang memiliki kenangan peribadi bersama sepanjang kariernya dalam dunia bola sepak.

Menceritakan detik-detik bersama Almarhum kepada Astro Awani dalam satu temu ramah, Radhi nyata tidak dapat menyembunyikan rasa hiba di atas kemangkatan Almarhum Sultan Abdul Halim semalam.

Detik pengalaman bersama Almarhum pantas menerjah ke dalam fikirannya.

"Saya masih ingat pada Satu ketika pasukan kami (Kedah) tewas dalam perlawanan final Piala Malaysia dengan Kuala Lumpur. Sewaktu saya naik ke pentas saya nampak riak wajah Almarhum agak sedih namun ketika di depannya Almarhum senyum dan menepuk bahu saya. Saya faham kekecewaannya namun dia (Almarhum) tetap bagi kami semangat."

"walaupun tewas ketika pulang Almarhum tetap meraikan kami satu pasukan. Almarhum tidak pernah salahkan kami.Itu yang buat kan kami selalu tekad untuk beri kejayaan kepada Kedah untuk balas kembali kekecewaannya".

[LAPOR LANGSUNG] Istiadat pemakaman Almarhum Sultan Abdul Halim

Radhi juga berkongsi cerita bagaimana Almarhum Sultan Abdul Halim jarang menghampakan jemputan para pemain bola sepak hijau kuning.

"Saya masih lagi ingat ketika saya berkahwin dulu saya pernah menjemputnya untuk hadir ke perkahwinan kami. Tak sangka Almarhum berkenan dan hadir ke majlis kami. Begitulah juga dengan pemain-pemain lain yang pernah menjemputnya (Almarhum) ke perkahwinan Mereka dan Baginda hadir"

Sementara itu bekas Kapten Malaysia Datuk Soh Chin Aun turut melahirkan nada yang sama ketika mengetuai bola sepak negara terutamanya di era Pesta Bola Merdeka.

"Saya masa tu kapten Malaysia, banyak pasukan hebat kita lawan dan Almarhum ketika itu adalah Yang Dipertuan Agong. Saya masih ingat setiap kalungan pingat dan piala yang Almarhum sampaikan".

"Begitu juga masa saya dengan pasukan Selangor. Bila lawan Kedah biasanya Almarhum ada menyaksikan pasukan hijau kuning bertanding," tambahnya.