Kiah Pekasam, nama yang cukup gah dalam industri keusahawanan pekasam bukan sahaja di negeri Perak malah di seluruh negara.

Namun, Kiah Abdullah yang memilih untuk meneruskan legasi resepi ibu mentuanya sejak 80 tahun lalu akui hidup sebagai usahawan tidak lekang daripada cabaran.

"Banyak persaingan itu tidak ada masalah sangat. Itu biasa. Cuma stok bahan basah atau mentah seperti beras, sekarang sudah naik harga, ikan setahun dalam tiga hingga empat bulan memang kurang ikan sungai, jadi saya dapatkan ikan laut," keluhnya ketika ditemui Astro AWANI.


Jadi beliau mencadangkan agar diberi peluang kepadanya untuk menternak ikan sungai sendiri di kawasan Tasik Raban dan Sungai Perak yang berada berdekatan dengan rumahnya.


"Perlu seperti sangkar ikan untuk ternak dan dijadikan ikan pekasam. Kalau buat sendiri, kos rendah sedikit kerana bila saya ambil dari luar, kos akan jadi lebih tinggi.

"Lagi satu saya perlukan kilang kerana bengkel saya ini kecil, tengok dekat belakang tu, kalau 20 tan saya ambil ikan, memang penuh sini," katanya yang juga pernah mengalami kerugian kerana tidak mempunyai fasiliti mencukupi terutama apabila bekalan ikan segar yang dihantar dalam kuantiti yang banyak.


Beliau merupakan antara usahawan ikan pekasam yang berjaya menembusi pasaran luar negara seperti di Singapura menerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) manakala di Brunei, Scotland dan Arab Saudi hanya menerusi bantuan rakan-rakan.

Jelasnya, beliau gagal untuk menembusi pasaran luar negara secara komersil lantaran tidak mempunyai kilang mengikut piawai Amalan Pengilangan Baik (GMP).


"Kos keseluruhan buat kilang lebih kurang RM400,000 kerana saya nak buat kilang bertaraf GMP. Ini adalah taraf kilang yang membolehkan saya membuka pasaran di luar Malaysia. Kalau saya buat bengkel macam sekarang ini, kita tak boleh bawa jauh lagi. itu pun sebab ada kaki (rakan-rakan) yang tolong.

"Memang saya memerlukan pemimpin yang boleh bantu saya buat kilang. Memang saya tak sekolah tinggi, tapi kalau saya sekolah tinggi (berpendidikan tinggi) lagi, saya nak jumpa terus menteri.


"Itulah harapan saya dan saya amat mengharapkan suatu hari nanti bila ada rezeki, insyaAllah dapat. Tiap-tiap kali solat makcik berdoa," katanya sambil mengesat air mata.

Mana tidaknya, dia yang berusaha memiliki sebidang tanah berkeluasan tiga ekar untuk dijadikan sebagai kilang pekasam, gagal mendapat sebarang bantuan pinjaman atas faktor usia selain terus menanti kata putus daripada pemimpin masyarakat, wakil rakyat serta agensi Kerajaan.


"Saya luahkan pasal sangkar ikan kepada Jabatan Perikanan, tapi mereka suruh minta LKIM dan hingga hari ini mereka belum bagi jawapan.

"Pasal kilang, saya mohon daripada LKIM, Jabatan Perikanan, Jabatan Pertanian, Peladang, FAMA dan banyak agensi saya mohon. Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah pun saya pernah mengadu. Tapi belum ada jawapan sampai hari ini. Saya masih harap jawapan itu," ujarnya.


Beliau cuma mengharapkan agensi dan pemimpin masyarakat dapat menyalurkan beliau ke pihak yang sewajarnya yang boleh membantunya dalam mengembangkan lagi perniagaan di peringkat global.

Tegasnya, manfaat itu bukan untuk diri mahupun keluarganya, sebaliknya ia akan memperkasa penduduk setempat yang akan bekerja dengannya selain menaikkan nama Lenggong sebagai hab ikan pekasam global.