Dakwaan bahawa 50,000 pekerja akan diberhentikan pada tahun ini adalah tidak tepat, jelas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Katanya memang ada pemberhentian kerja pada tahun ini, tetapi pekerja yang terkesan akan diambil bekerja semula di syarikat lain.

"Dakwaan sesetengah pihak bahawa 50,000 pekerja akan diberhentikan berikutan peningkatan kos perniagaan adalah tidak tepat.

"Bagi kami, pekerja yang akan diberhentikan akan diambil bekerja semula oleh perniagaan lain yang bakal berkembang," jelas beliau dalam satu kenyataan.

Jelasnya, kebanyakan pekerja yang diberhentikan ialah dari syarikat seperti Seagate, Hitachi Global Storage Technology dan Rubicon di Pulau Pinang.

Kebanyakan pekerja yang diberhentikan dari syarikat berkenaan pula sudah diserap masuk ke syarikat seperti Keysight, Inari, HP, Osram dan Infineon.

Katanya, 153,000 peluang pekerja baru diwujudkan dalam tempoh antara 2014 dan 2016, sementara 32,700 lagi pekerjaan baru diwujudkan antara Januari hingga September tahun lalu.

Sementara itu, beberapa pelaburan baru dari Broadcom dan Osram di Pulau Pinang, Konica Minolta di Melaka, Infineon di Kedah, Roland dan IKEA di Selangor dan BMW di Johor.

Tambahnya, sektor minyak dan gas juga kembali pulih, terutamanya dalam segmen hiliran dan huluan.

Ketika ini, kadar pengangguran negara berada pada paras 3.3 peratus, paras terendah di rantau ini.

Jumlah pekerja pula meningkat kepada 14.48 juta orang pada suku ketiga 2017 berbanding 14.42 juta pada suku sebelumnya.

BACA: Pemberhentian kerja: Perlu pelarasan latihan semula - MPN

BACA: Awas! Tiga sektor pekerjaan paling berisiko membuang pekerja

BACA: Lebih 31,000 pekerja diberhenti sejak awal tahun hingga September