ANTARA pelbagai berita dari dalam dan luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah 10 berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 7 Februari 2020.

1) "Jika benar, pemecatan saya dari UMNO tidak sah" - Lokman Adam

Dimaklumkan dipecat dari parti UMNO, Ahli Majlis Kerja Tertinggi parti berkenaan, Datuk Lokman Noor Adam menerimanya dengan penuh redha.

2) Pelajar Tingkatan 4 nyaris buta, anak panah tertusuk mata waktu latihan

Seorang pelajar Tingkatan 4 dari Sekolah Menengah Kebangsaan Gurun nyaris buta apabila tertusuk anak panah ketika menjalani latihan memanah untuk kejohanan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Kedah (MSKK).

3) Koronavirus: Bayi 1 hari mangsa termuda dijangkiti

Seorang bayi di Wuhan dilaporkan positif koronavirus selepas 30 jam dilahirkan, sekali gus menjadikan mangsa termuda yang direkodkan dijangkiti wabak tersebut.

4) Ajal tiga beranak, maut dihempap pokok kelapa sawit usang

Tiga beranak maut di tempat kejadian selepas motosikal yang ditunggangi mereka dihempap pokok kelapa sawit di Lorong Haji Ayub, Jalan Batu Putih, Batu Pahat, Johor pagi ini.

5) Penuntut politeknik maut digilis kereta

Seorang penuntut Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin ( PSMZA ) maut digilis kereta selepas terjatuh dari motosikal yang ditunggangnya.

6) Tun Mahathir tidak pernah keluar tuduhan rasuah ke atas AirAsia

Tun Dr Mahathir Mohamad tidak pernah mengeluarkan tuduhan bahawa pemberian rasuah ke atas AirAsia adalah transaksi ‘offset’.

7) Koronavirus: 41 lagi penumpang kapal persiaran positif

Sejumlah 41 lagi penumpang kapal persiaran di Jepun di sahkan positif novel koronavirus.

8) Dr Li Wenliang, doktor yang beri amaran tentang koronavirus meninggal dunia

Dr Li Wenliang, doktor di Wuhan, China yang telah memberi amaran tentang kewujudan koronavirus baharu (2019-nCoV) disahkan meninggal dunia pada jam 2.58 pagi ini.

9) Koronavirus: 69 kes kematian baharu dicatat di Hubei

Sejumlah 69 kematian baharu direkodkan di wilayah Hubei, China pada Khamis akibat jangkitan wabak koronavirus.

10) AirAsia X antara yang terjejas kerana koronavirus - Flight Global

23.5 peratus jumlah penerbangan AirAsia X tertumpu di pasaran China dan disebabkan itu, syarikat berkenaan antara yang terjejas akibat wabak koronavirus berbanding lain.