Perayaan Warisan George Town tahun ini akan memberi inspirasi kepada orang ramai supaya memulihara tradisi dan ekspresi lisan, kaedah yang menjadi amalan sebelum wujudnya dunia percetakan.

Acara anjuran George Town World Heritage Inc (GTWHI) dan bertemakan ''Walk The Talk: Oral Traditions and Expressions'' (Kata Dikota: Tradisi dan Ekspresi Lisan), akan didakan selama tiga hari bermula 7 Julai.

Pengurus Besar GTWHI Ang Ming Chee berkata masyarakat seluruh dunia telah menggunakan pelbagai tradisi dan ekspresi lisan untuk menyebarkan ilmu, budaya dan nilai sosial serta peristiwa yang menjadi kenang-kenangan.

"Tradisi ini meliputi pelbagai bentuk pengucapan termasuk peribahasa, teka-teki, lagu kanak-kanak, mitos, epik, mantera, persembahan dan cerita rakyat.

"Kami berharap akan dapat memberi ilham kepada lebih banyak orang untuk memulihara tradisi ini dengan terus mengamalkannya," kata beliau pada sidang akhbar di sini hari ini.

Menurut beliau, antara program yang disusun ialah pameran, laluan warisan di sekitar kawasan perdagangan, rumah terbuka oleh pelbagai tempat ibadat, permainan interaktif yang berkisar tentang seni bina dan tradisi pelbagai masyarakat serta festival jalanan.

Katanya, pameran yang diadakan akan menampilkan catatan mengenai Tapak Warisan Dunia George Town, Perayaan Warisan George Town dan lebih 30 contoh tradisi dan ekspresi lisan daripada kumpulan masyarakat yang mengambil bahagian.

Sementara itu, Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata perayaan itu diadakan pada Julai setiap tahun bagi menyambut ulang tahun pengiktirafan George Town sebagai tapak warisan dunia Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa Bersatu (UNESCO).

-- BERNAMA