Nestle (Malaysia) Bhd akan memulakan penggunaan straw kertas yang disertakan bersama pek minuman Milo UHT 125 mililiter (ml) keluarannya pada suku keempat tahun ini.

Langkah itu tidak hanya dapat mengelak penggunaan 40 juta straw plastik setahun, malah turut menjadikannya syarikat minuman dan makanan pertama di Malaysia yang menggunakan straw kertas bagi pek minuman.

Syarikat itu juga merancang untuk menggunakan straw kertas bagi varian lain Milo UHT secara berperingkat dengan matlamat menghentikan penggunaan lebih 200 juta straw plastik setahun, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Juan Aranols dalam satu kenyataan pada Ahad.

"Ini merupakan sumbangan terbaharu kami bagi ikrar Nestle untuk memastikan penggunaan pembungkusan yang 100 peratus boleh dikitar semula atau diguna semula menjelang 2025.

"Tindakan ini juga sebahagian daripada komitmen untuk terus meninjau penyelesaian secara agresif dalam usaha kami menerusi kempen Perangi Sisa Plastik yang sedang dijalankan," katanya.

Nestle Malaysia juga telah melaksanakan pelbagai inisiatif dalam kempen Perangi Sisa Plastik dan akan terus membangunkan penyelesaian yang bercirikan mesra alam.

Susulan itu, dua pertiga daripada keseluruhan pembungkusan plastiknya kini direka bagi tujuan kitar semula.

Pada masa sama, syarikat itu juga terus membangunkan serta menguji bahan dan sistem pembungkusan mesra alam dengan pihak seperti pusat pembangunan, pembekal, institusi penyelidikan dan syarikat pemula niaga.

-- BERNAMA