Hasil kaji selidik program Cybersafe Malaysia menunjukkan kanak-kanak di negara ini beralih kepada laman web yang mempunyai unsur jenayah ketika melayari internet.

Menurut Pengurus Program itu, Philip Ling, mereka kini cenderung untuk mengakses laman web yang mempunyai maklumat berhubung penggunaan dadah, senjata api serta kaedah membunuh diri.

Beliau berkata, penemuan terbaru ini merupakan antara risiko baru hasil kaji selidik kebangsaan 2015 yang telah dilakukan ke atas 18,000 pelajar berusia antara 11 hingga 18 tahun membabitkan 216 sekolah di negara ini sepanjang Februari hingga Ogos lalu.

"Statistiknya masih dalam lingkungan 1.2 ke 1.9 dari skala terbesar lima, yang mengakui mengunjungi laman-laman web seperti penggunaan senjata api, dadah, kaedah bunuh diri dan juga laman web kumpulan aneroxia," kata Philip ketika ditemui Astro AWANI.

Pada masa sama, hasil kaji selidik kedua itu turut mendapati rata-rata pelajar 'merahsiakan' apa yang mereka layari dari pengetahuan ibu bapa.

"Jurang paling besar yang boleh kita bandingkan dengan hasil kajian pada 2014 adalah antara ibu bapa dan anak-anak mereka. Masih ramai kanak-kanak yang takut ibu bapa menghalang penggunaan internet jika mereka memaklumkan apa yang telah mereka lakukan, sama ada mengunjungi laman web yang salah mahupun dibuli di ruang siber," kata Philip.

Namun begitu, keputusan kajian ini turut menunjukkan tindak balas positif apabila rata-rata pelajar mula memahami apa yang mereka perlu lakukan sekiranya dibuli.


Untuk panduan ibu bapa, kajian yang dijalankan hasil kerjasama syarikat telekomunikasi DIGI dan Cybersecurity Malaysia boleh dimuat turun di laman www.safeinternet.my.

"Tak ramai ibu bapa tahu apa aplikasi terkini yang diguna oleh anak-anak mereka selain Facebook dan Instagram. Dari kajian yang kita lakukan, kanak-kanak sekarang mula menggunakan aplikasi seperti Wechat, Snapchat, Firechat dan Tinder.

"Dalam buku panduan yang kita terbitkan ini, kita turut mengajar ibu bapa apakah kegunaan aplikasi ini dan kesan kepada anak-anak mereka, contohnya aplikasi Tinder yang diadakan bertujuan untuk bertemu dan berkenalan," jelas Philip.