NAMPAKNYA minat masyarakat terhadap kontroversi yang melanda pakar motivasi dan penceramah, Azizan Osman, masih belum berakhir.

Selepas kenyataan balas yang dikeluarkan Kumpulan Syarikat Richworks beberapa hari lalu, pengguna laman sosial menggunakan semua pengetahuan teknologi yang mereka miliki untuk membuat 'siasatan' terhadap kebenaran kenyataan tersebut.

Perkara pertama yang menarik perhatian mereka adalah status Gordon University, Bradenton, Florida, di mana Azizan dikatakan lulus dengan ijazah Doktor Sains (Metafizik).

Carian netizen menemui laman web universiti itu, bagaimanapun tiada alamat diberikan.

Logo universiti berkenaan juga sama dengan sebuah lagi universiti, Harris University.

Harris University terletak di 1903 60th Place E. #M5311, Bradenton, Florida, Amerika Syarikat.

Carian di Google Map menggunakan alamat itu pula menunjukkan lokasi gudang sebuah syarikat.

Gambar: Facebook Luqmanul Hakim Abd Rahim

Netizen juga mempersoalkan mengapa alamat domain Gordon University berakhir dengan "edu.us". Ini kerana, kesemua domain universiti di Amerika Syarikat berakhir dengan "edu" sahaja.

Gambar: Facebook Luqmanul Hakim Abd Rahim

Pencarian netizen di Google, menggunakan nama Gordon University, menjumpai satu lagi institusi pendidikan di Amerika Syarikat yang menggunakan nama tersebut, tetapi dikenali dengan nama Gordon College.

Gordon College, bagaimanapun, terletak di Wenham, Massachusetts.

Isu ini lebih panas selepas tersebarnya sekeping surat yang didakwa dari University of Hertfordshire, menafikan Azizan bakal dianugerahkan Doktor Falsafah dalam konvokesyen mereka yang akan datang.

Seorang pengguna Twitter kemudiannya re-tweet surat berkenaan ke akaun Twitter universiti tersebut, dan pihak universiti mengesahkan bahawa surat itu sememangnya dari pihak mereka.




Namun tidak dapat disahkan jika akaun Twitter @uniofherts adalah akaun Twitter rasmi universiti berkenaan.

Sebelum ini, Universiti Malaya menafikan ada menganugerahkan ijazah kehormat kepada Azizan.

Richworks kemudian membuat kenyataan bahawa pihak mereka diperdaya oleh pihak tertentu yang tidak mewakili universiti itu.

Kenyataan itu juga menyebut Azizan memiliki ijazah Doktor Sains (Metafizik) dari Gordon University, Bradenton, Florida, Amerika Syarikat yang diperoleh pada tahun 2009.

Dia juga dijangka menamatkan pelajaran dan memenuhi semua syarat untuk dianugerahkan Doktor Falsafah (Psikologi) dari Universiti Hertfordshire, United Kingdom.

Sepanjang kontroversi ini, usaha Astro AWANI untuk mendapatkan maklum balas secara langsung daripada Azizan dan Richworks tidak berjaya.