PADA awal kemenangannya, ramai yang sangsi akan kebolehan Miss Universe Malaysia, Jane Teoh, untuk menggalas nama Malaysia di pentas Miss Universe 2018.

Komen di media sosial di waktu itu turut menyaksikan kesangsian ramai peminat ratu cantik dari Malaysia tentang kemampuannya.

Rata-rata dalam kalangan netizen menyifatkan Jane terlalu mentah untuk mewakili negara, kurang pengalaman dan banyak lagi komen yang tidak begitu positif.

Namun gadis kelahiran Pulau Pinang itu berjaya buktikan segala tanggapan terhadapnya sebelum ini salah!

Jane Teoh pada Khamis malam bersama 93 peserta lain dari seluruh dunia beraksi dalam dua kategori menerusi acara preliminary competition.

Menerusi pengamatan ramai terutama di media sosial, Jane tampil lebih menyerlah berbanding beberapa peserta favourite yang dicanang-canang sebelum ini.



Mengejutkan apabila beberapa wajah kegemaran ramai seperti Australia, Jepun, Amerika Syarikat dan Columbia tampil agak 'biasa' dan sekadar beraksi ibarat melepaskan batok di tangga.

Saat Jane tampil di pusingan kedua dengan menggayakan gaun malam berwarna kuning, aura kehebatannya dapat dirasakan dan sememangnya miliki kualiti untuk menjadi salah seorang finalis.

Bukan masuk bakul angkat sendiri, tetapi sebagai seorang pemerhati rapat, Jane sangat konsisten dengan riak muka yang elegan serta catwalk yang on point.

Beberapa peserta lain yang turut tampil aksi hebat seperti India, Filipina, Mexico, Puerto Rico, Curacao, Afrika Selatan, Vietnam dan Kazakhstan.

Persembahan Jane pada Khamis malam itu jika diperhatikan hampir sama dengan kualiti yang dipersembahkan pemenang tempat kedua Miss Universe 2017, Laura Gonzalez dari Columbia.

Justeru, sebagai pemerhati rapat, penulis berharap agar Jane mampu mengekalkan kualiti di atas par seperti apa yang dipersembahkan pada acara preliminary competition.