Astro Malaysia Holdings Bhd (Astro) mengumumkan perkongsian strategik dengan iQIYI, sebuah perkhidmatan hiburan dalam talian utama di China.

Di bawah perkongsian itu, Astro mempunyai hak eksklusif untuk mempersembahkan kandungan iQIYI menerusi televisyen, On Demand dan OTT di Malaysia termasuk saluran berjenama iQIYI yang pertama di dunia.

"Kami berharap kerjasama dengan Astro akan menggalakkan dan memberi manfaat kepada peminat kerana kami membawa lebih banyak kandungan iQIYI yang asal," kata Yang Xianghua, Presiden Keahlian IQIYI dan Kumpulan Perniagaan Luar Negara.

"Perkongsian ini membolehkan kami memanfaatkannya kekuatan jenama dan kemahiran untuk memanjangkan jangkauan kami di dunia kandungan yang semakin meningkat peribadi dan digital," kata Henry Tan, Ketua Pegawai Eksekutif Astro dalam satu kenyataan.

Antara drama iQIYI yang mempunyai pengikut yang ramai di Malaysia ialah Story of Yanxi Palace, The Golden Eyes dan The Legend of White Snake.

Di bawah perkongsian strategik ini juga, Astro akan mempunyai akses kepada kandungan baharu yang lebih berkualiti daripada iQIYI seperti The Rap of China 2019, Sword Dynasty, The Files of Teenagers in the Concession dan banyak lagi kandungan asal IQIYI.